BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
ANP

Transportsector wacht moeilijk jaar

dinsdag 24 januari 2012, 11:32 Update: dinsdag 24 januari 2012, 11:48

AMSTERDAM (AFN) - De transport- en logistieksector wacht een moeilijk jaar, waarin het vrachtvolume krimpt met 0,8 procent en de ondernemers een omzetdaling van 1 procent voor de kiezen krijgen. Dat voorspelt het economisch bureau van ING in een dinsdag uitgebracht kwartaalbericht over de sector.

Hoewel de ,,nieuwe dip'' mild van karakter is, baart vooral de terugval van de internationale vervoersvraag zorgen, aldus ING. De krimp van het vrachtvolume treft vooral het vervoer over water (-1 procent) en door de lucht (-2 procent). Het wegtransport (-0,8 procent) en de logistieke dienstverlening (-0,5 procent) houden de teruggang relatief beperkt.

Over de hele linie werd de omzet vorig jaar nog gestuwd door hogere vrachttarieven. Dit jaar bestaat het risico dat het omgekeerde gebeurt, aldus de onderzoekers.

Economische onzekerheid

Volgens ING heeft de sector 2011 dankzij een een sterke start nog redelijk goed afgesloten met een gemiddelde volumegroei van 2 procent en een omzetstijging van 4 procent. Na de zomer verslechterde de economische omstandigheden en daarin lijkt voorlopig geen verandering in te komen.

,,De economische onzekerheid heeft ook het fundament voor de transportsector verzwakt. Mede doordat bedrijven voorraden terugschroeven, zal dit in het eerste helft van het jaar het sterkst voelbaar zijn'', staat in het kwartaalbericht. Eerder voorspelden ook analisten van ABN Amro dat de sector het vooral in het eerste halfjaar van 2012 zwaar krijgt.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Huizenprijzen blijven maar stijgen

'Kabinet moet ook perspectief bieden'

In de Middag | 11 januari

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

'Zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken steeds gecompliceerder'

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

Jolanda Jansen (Ahoy)

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play