BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
ANP

Particuliere HSL in Italië op de rails

donderdag 19 april 2012, 11:26
EPA
EPA

ROME (AFN) - Vrijdag rijdt de knalrode ITALO, met een snelle haas als symbool, voor het eerst door het Italiaanse landschap. Een proefrit tussen Rome en Napels moet bewijzen dat de nieuwe hogesnelheidstrein, die vanaf 28 april voor het publiek gaat rijden, een goed alternatief is voor de Freccia Rossa (rode pijl) van staatsbedrijf Ferrovie dello Stato (Staatsspoorwegen).

De 25 hogesnelheidstreinen, gemaakt door het Franse Alstom, zullen dagelijks rijden tussen Milaan en Napels. De trajecten Salerno-Turijn en Rome-Venetië worden later dit jaar mogelijk. Er zijn zes soorten biljetten: in de klasse smart/smart cinema, prima/prima relax en club/club salotto.

De prijzen (vooral in de goedkope klasse) komen overeen met die van de nationale spoorwegen. Zo kost het traject Rome-Milaan met ITALO tussen de 45 en 130 euro, waar het staatsbedrijf tussen de 49 en 79 euro vraagt.

Comfort

De privétrein richt zich vooral op comfort. Dat uit zich in de gratis draadloze internetverbinding, boordcomputer met rechtstreekse tv-uitzendingen via satelliet, filmvertoning op grotere schermen in de klasse smart cinema, camerabewaking en vier personeelsleden op iedere trein. De catering, wordt verzorgd door Eataly, die verse, seizoensgebonden en regionale gerechten bereidt.

Alstom leverde voor ITALO de 'modernste' trein in Europa, die 70 ton lichter weegt en bijna volledig is gemaakt van recyclebaar materiaal. De trein verbruikt daardoor 10 procent minder energie, heeft een langere levensduur en is stiller dan de andere modellen.

1,5 miljoen passagiers

Het bedrijf Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) is voor 33,5 procent van vooraanstaande Italiaanse ondernemers, zoals Luca de Montezemolo (Ferrari) en Diego della Valle (Tod’s). De overige aandelen zijn voor de bank Intesa-San Paolo (20 procent), de Franse spoorwegen SNCF (20 procent) en verzekeringsmaatschappij Generali (15 procent). NTV gokt er op dit jaar ruim 1,5 miljoen passagiers te vervoeren. Over 3 jaar moeten dat 8 à 9 miljoen passagiers zijn, een kwart van de markt.

NTV investeerde zo’n 1 miljard euro in het project, waarvan 650 miljoen voor de treinstellen, 120 miljoen voor de huur van de rails per jaar (contract voor 10 jaar), 90 miljoen voor het rangeerterrein in Nola (bij Napels) en 20 miljoen voor personeel.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog Corona | Oproep aan kabinet: 'Stop met testmaatschappij'

Liveblog Formatie | Tjeenk Willink: Geen dichtgetimmerd regeerakkoord

In de Middag | 29 maart

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

ABN Amro schikt voor 480 miljoen over witwascontrole

Opinie | Japan, ons voorland

De Ochtendspits | 19 april

Brexit in Perspectief | Bart Los

BREEKT | 'Een fieldlab-event met 10.000 bezoekers is nu een slecht idee'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play