KRO gunt regio Vechtdal geen eigen 'Yvon'
OMMEN (ANP) - Vechtdal Marketing in Overijssel mag geen regionale 'Yvons Jaspers' inzetten om de regio te promoten onder vrouwen, vindt Omroep KRO. De regionale campagne leunt te veel op de populariteit van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw, zei KRO-woordvoerster Birgit Jansen woensdag.
Voor de campagne zocht Vechtdal Marketing sinds kort minimaal drie vrouwen voor onder andere een fotoshoot met een ,,typisch Yvon-busje'', zoals initiatiefneemster Natjasja Westenbroek het noemt. Dat leverde al snel veel reacties op. Waarna de actie binnen 24 uur tot 'Yvons gezocht' werd omgedoopt.
De Vechtdalcampagne mikt volgens Westenbroek slechts op 'de beleving' van het KRO-programma, maar dat is voor de omroep toch een brug te ver. ,,Los van wat we er zelf van vinden, kunnen we het op grond van de mediawet ook niet toestaan", licht Jansen toe.
Vechtdal Marketing is nu gestopt met de campagne, die begin volgende maand te zien zou zijn. Westenbroek: ,,We dachten dat we met deze actie binnen de grenzen waren gebleven. Niet dus. Maar we snappen ook dat de KRO het Boer Zoekt Vrouw-imago zorgvuldig bewaakt."