BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
ANP

Kamer: directe zeggenschap over beheer spoor

donderdag 10 mei 2012, 8:05 Update: donderdag 10 mei 2012, 14:05

DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de overheid directe zeggenschap heeft over het beheer van het spoor. Partijen zijn ontevreden over het functioneren van de huidige spoorbeheerder ProRail.

Over de oplossing lopen de meningen nog uiteen. VVD en PVV willen het verzelfstandigde ProRail opheffen en de taken elders onderbrengen, bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat. De SP wil ProRail en ook de NS weer volledig onder de invloed van de overheid brengen. ,,De overheid is voor 100 procent eigenaar van NS en ProRail, maar heeft weinig tot niets te zeggen'', aldus SP-Kamerlid Farshad Bashir. Eerder drong onder meer de ChristenUnie aan op het opheffen van ProRail en de oprichting van een staatsbedrijf voor beheer van de infrastructuur. Andere partijen denken over het weer samenbrengen van NS en ProRail onder een leiding.

In het verleden was, naast het vervoer, het beheer van de rails, wissels en bovenleidingen onderdeel van het staatsbedrijf NS. Daaraan kwam een einde toen er een splitsing werd aangebracht tussen het spoorvervoer (met als grootste speler de NS), en beheer (ProRail). ProRail is vervolgens door de overheid op afstand gezet.

Log en duur

,,ProRail is log en duur. Ze bouwen daar maar de organisatie, maar goede investeringen voor het spoor komen er niet'', concludeert VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Rijkswaterstaat presteert volgens hem veel beter. Hij wil daarom dat die organisatie een aparte afdeling voor het spoor krijgt.

De ergernis in de Tweede Kamer over het functioneren van ProRail is de afgelopen jaren naar grote hoogte gestegen. Problemen in de winter op het spoor werden veelal in de schoenen van ProRail geschoven. Aanhoudende zorg was er ook over de precieze inzet van geld voor het spoor. Daarnaast was er onlangs ophef over hoge beloningen voor de top van het spoorbedrijf. ,,We betalen er flink voor, dan willen we ook invloed'', benadrukt Aptroot.

ProRail wil niet reageren op de verschillende scenario's die de ronde doen over de toekomst van de spoorbeheerder. ,,Ordening op het spoor is een politieke verantwoordelijkheid'', is het enige wat een woordvoerster van ProRail donderdag kwijt wilde.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Huizenprijzen blijven maar stijgen

'Kabinet moet ook perspectief bieden'

In de Middag | 11 januari

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

'Zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken steeds gecompliceerder'

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play