ANP14 dec '11 09:48

'BAM prooi noch jager'

BUNNIK (AFN) - BAM wil niet worden overgenomen en is evenmin zelf actief op jacht naar overnameprooien. Dat zei bestuursvoorzitter Nico de Vries van het bouwbedrijf dinsdag in een vraaggesprek met het ANP.

,,BAM is geen overnameprooi. We staan niet open voor een bod en ik zie ook niet voor wie dat voordelig zou zijn'', aldus De Vries. Overigens heeft niemand zich gemeld en voor zover bekend worden er geen belangen opgebouwd, aldus de topman. De Vries zegt wel begrip te hebben voor het idée dat BAM te koop is, gezien de ,,buitengewoon lage'' aandelenkoers en de daarmee lage beurswaarde. De grootste bouwer van Nederland is in zijn ogen veel meer waard dan de koers impliceert.

De koers van BAM is sinds december vorig jaar met ongeveer 45 procent gedaald, waardoor het aandeel nu XX euro waard is. Het hele bedrijf heeft daarmee een beurswaarde van rond de 600 miljoen euro.

Strategie

BAM kwam half november met een aangescherpte strategie. Dat was nodig omdat alle activiteiten onder druk staan door het slechte economische klimaat. ,,De prioriteit is om autonoom te groeien'', aldus de Vries. Wat betreft de verschillende activiteiten ziet hij in de huidige marktomstandigheden vooral kansen in het segment infra. ,,Dan gaat het om de aanleg van spoor en wegen, maar ook om glasvezel en de renovatie van gasnetten.'' ,,Het is duidelijk dat het in de bouw, en dan bedoel ik de utiliteits- en woningbouw, niet makkelijk is''

Geografisch zijn er ook verschillen. Voor Europa gebruikt De Vries de beeldspraak ,,de wind komt uit het westen.'' Het gaat in Ierland en het Verenigd Koninkrijk slechter dan in Nederland, waar het weer wat minder gaat dan in Duitsland.''

Buiten Europa

Buiten Europa, het domein van BAM International, staan de zaken er heel anders voor. ,,In Australie bestaat de crisis niet. Ja, ze hebben het over Europa op het journaal, maar het land is booming.'' In Australie en landen daarom heen lopen tal van grondstofgerelateerde havenprojecten. BAM werkt samen met de lokale bouwer Clough aan een paar van die projecten en aast op meer. Andere interessante markten zijn Qatar en Tanzania. Qatar wil een metrostelsel aanleggen in de hoofdstad Doha en er moeten stadions komen voor het WK voetbal in 2022. In Tanzania legt BAM samen met het Deense Per Aarsleff snelwegen aan.

Hoewel de schuldencrisis nog verre van opgelost is en bij tijd en wijle dreigt te escaleren, bereidt BAM zich niet voor op het uiteenvallen van de eurozone en het verdwijnen van de euro. ,,Natuurlijk is het een scenario waar over nagedacht is, maar het heeft geen zin om heel veel mensen de boel te laten doorberekenen. We werken in heel veel landen, waarvan een deel wel de euro heeft en de rest niet. Als de euro verdwijnt, dan zal er een andere gemeenschappelijke munt voor in de plaats komen. We gaan echt niet terug naar de guldens en de Duitse marken'', aldus De Vries.

Een andere prioriteit is het opschonen van de balans. De Vries geeft de huidige financiering van BAM een 8 als rapportcijfer. ,,Er is niks mis mee, maar we werken aan een verdere optimalisatie, onder meer door vastgoedprojecten van de balans te halen'', aldus de topman. De eventuele verkoop van het belang in Van Oord zou de financiering ook ten goede komen. BAM wil voor het eind van dit jaar bekendmaken of ze het belang van 21,5 procent in de baggeraar wel of niet van de hand doet.

Gerelateerde artikelen