ANP3 mei '11 12:38Aangepast op 3 mei '11 13:44

Consumentenautoriteit: hoge boetes in 2010

DEN HAAG (AFN) - De Consumentenautoriteit heeft in 2010 een recordbedrag van bijna 2,7 miljoen euro aan boetes en dwangsommen opgelegd voor praktijken die de consument schaden. Dit heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt in een terugblik op 2010.

Dat is fors meer dan de 400.000 euro die de organisatie, die sinds 2007 bestaat, in 2009 aan boetes oplegde. Dat kwam onder meer doordat de Consumentenautoriteit in 2010 dankzij de Wet oneerlijke handelspraktijken flink hogere boetes kop opleggen.

In 2010 richtte de organisatie zich onder meer op bedrijven die toegangskaarten doorverkopen en op aanbieders van sms-diensten. De hoogste boete in 2010 -1,19 miljoen euro- werd opgelegd aan Celldorado, voor het op grote schaal aanbieden van misleidende sms-diensten, waarbij mensen ongewild een abonnement bleken af te sluiten.

Sites die kaarten doorverkopen

Volgens de autoriteit informeren de sites die kaarten doorverkopen mensen nu beter over het feit dat het om doorverkochte kaarten gaat en wat dit voor hen betekent. Ook is in de loop van 2010 het aantal klachten over sms-diensten afgenomen. Dat geldt ook voor het aantal klachten over misleidende en agressieve werving. Maar de Consumentenautoriteit signaleerde wel een toename van de klachten over telemarketing.

De website Consuwijzer, het informatieloket voor de consument, ontving in 2010 ruim 2,3 miljoen bezoekers. Zij downloadden meer dan een half miljoen voorbeeldbrieven, waarmee mensen zelf aan de slag konden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen