TomTom lijdt verlies
AMSTERDAM (AFN) - Navigatiebedrijf TomTom heeft in het tweede kwartaal van dit jaar onverwacht een nettoverlies geleden van 489 miljoen euro. Het verlies is te wijten aan een eenmalige boekhoudkundige last van 512 miljoen euro.
Dat maakte TomTom vrijdag bekend. De eenmalige last heeft vooral te maken met de verslechterde vooruitzichten voor de markt van losse navigatiesystemen. Het bedrijf wil in de komende kwartalen de kostenbasis terugdringen, maar blijven investeren in groeiende segmenten.
De omzet daalde op jaarbasis met 13 procent tot 314 miljoen euro. TomTom verlaagde op 27 juni de vooruitzichten voor het gehele jaar. Het bedrijf rekent nu op een omzet van tussen de 1,225 en 1,275 miljard euro.
Krimpende markt
TomTom verwacht dat de trend van een krimpende markt voor navigatiekastjes in het tweede halfjaar aanhoudt. De belangrijkste markten (Europa en de Verenigde Staten) zullen naar verwachting aan de bovenkant van de eerder bekendgemaakte bandbreedte van 15 à 20 procent krimpen. Vooral de Amerikaanse markt krimpt hard.
Het navigatiebedrijf zag zowel op de Amerikaanse als de Europese markt het marktaandeel krimpen ten opzichte van het eerste kwartaal. In Europa ging het van 47 naar 45 procent. In de VS daalde het aandeel van 24 naar 21 procent.
De omzet uit ingebouwde systemen daalde op kwartaalbasis met 1 procent tot 60 miljoen euro. De licentie-inkomsten (verkoop van software) daalden op kwartaalbasis met 7 procent tot 32 miljoen euro. Het onderdeel dat oplossingen levert voor de transportsector bleef gelijk op een omzet van 14 miljoen euro.