ANP26 mei '11 09:56Aangepast op 26 mei '11 10:19

Horeca groeit weer echt

DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse cafés, snackbars, restaurants en hotels hebben in het eerste kwartaal van dit jaar de omzet flink zien groeien. De groei kwam dit keer niet alleen van prijsverhogingen, er werd ook echt meer verkocht. Voor restaurants was dat voor het eerst in meer dan drie jaar tijd, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

In totaal kwam de horeca-omzet 6,2 procent hoger uit dan in het eerste kwartaal van 2010. Daarvan was 3,7 procent te danken aan meer afzet en 2,4 procent kwam voor rekening van prijsverhogingen.

De cafetaria's boekten de grootste groei; hun omzet was 7,8 procent hoger dan een jaar eerder. Voor het overgrote deel (5 procent) was dit te danken aan meer verkochte friet, snacks en dranken.

Slechte jaren

Cafés zagen met 1,8 procent de kleinste groei van het verkochte volume. ,,De groei daar blijft bescheiden.''

Dat de horeca nu echt groeit, werd volgens het CBS weleens tijd. ,,Ze hebben een paar hele slechte jaren gehad'', zei econoom Peter Hein van Mulligen. Zo namen de consumentenbestedingen in 2010 met 1,5 procent toe, maar daalde de horeca-omzet nog met 2,9 procent weet het CBS.

Voor de crisis

,,De restaurants hebben een dramatische periode achter de rug.'' Nu realiseren ze weer groei, maar ze komen dan ook van een laag niveau, tekent Van Mulligen daarbij aan. ,,Ze zijn nog lang niet op het niveau van voor de crisis.''

Hotels boekten in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetgroei van 6,7 procent, dat is een iets minder grote groei dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal geboekte kamers meldt het CBS niet. Volgens Van Mulligen doen de hotels het gewoon goed en was 2010 voor hen ook niet heel slecht.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen