ANP24 feb '11 16:08Aangepast op 24 feb '11 16:23

Mkb plukt voordelen van Marktplaats

AMSTERDAM (AFN) - Behalve de consument ziet ook het midden- en kleinbedrijf steeds meer voordelen van het onlinehandelsplatform Marktplaats. Inmiddels komt 6 procent van de totale omzet van kleine en middelgrote bedrijven voort uit de activiteiten van deze ondernemingen op de handelssite. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research.

Bijna een derde van de ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf in Nederland adverteert op Marktplaats of biedt producten op de site aan. Deze bedrijven halen volgens het onderzoek al ruim een kwart van de omzet uit hun activiteiten op het onlinehandelsplatform. Het onderzoeksbureau ondervroeg bijna 1400 ondernemers en consumenten.

Daarmee is 6 procent van de totale jaaromzet van het mkb in Nederland te danken aan de verkopen via Marktplaats. Het totale handelsvolume van het Nederlandse mkb bedroeg in 2009 volgens cijfers van het EIM 613 miljard euro.

Nieuwe producten

Van oudsher was Marktplaats vooral een platform voor de handel in tweedehands spullen tussen consumenten. Maar inmiddels zoekt 40 procent van de bezoekers ook naar nieuwe producten en gebruiken steeds meer bedrijven de site om te adverteren en om hun producten te verkopen.

Adverteren gebeurt veelal op basis van zoekwoorden en met reclames op de website. Via zogenoemde topadvertenties bieden bedrijven hun producten ook te koop aan.

Verschuiving

,,We zien al een aantal jaren een verschuiving van tweedehands naar nieuw op Marktplaats, onder meer door sterke groei onder bedrijven en zzp’ers'', aldus Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats.

Particuliere en zakelijke aanbieders plaatsen dagelijks ruim 300.000 nieuwe advertenties op Marktplaats. Het gaat zowel om tweedehands als nieuw aanbod van bijvoorbeeld kleding, verzamelobjecten, meubels en auto's.

Gerelateerde artikelen