TNT verliest klanten in Brazilië
AMSTERDAM (AFN) - De aanhoudende organisatorische problemen in Brazilië hebben TNT Express in de eerste maanden van dit jaar klanten gekost. Dat zei financieel directeur Bernard Bot vrijdag in een toelichting op het handelsbericht dat TNT voorbeurs publiceerde.
TNT tracht in de belangrijke Zuid-Amerikaanse markt twee bedrijven samen te brengen in één organisatie. ,,We hebben te snel geprobeerd de bedrijven in elkaar te vlechten, dat wordt nu deels teruggedraaid'', aldus Bot. ,,We dachten er te zijn door administratieve problemen op te lossen, maar de irritaties daarover werken dit jaar door. We zien het klantenbestand daardoor teruglopen.''
TNT heeft het Braziliaanse management ontslagen. De nieuwe leiding moet ervoor zorgen dat er binnen anderhalf jaar winst wordt gemaakt in Brazilië. ,,Anders gaan we kijken naar andere oplossingen.''
Winstwaarschuwing
TNT waarschuwde vrijdag dat de winst van Express over de eerste twaalf weken van dit jaar 25 miljoen euro lager is dan in dezelfde periode van 2010. De helft van die achteruitgang komt volgens Bot door de problemen in Brazilië. Verder spelen de sterke stijging van de olieprijs, natuurrampen en de onrust in het Midden-Oosten het bedrijf parten.
TNT paste daarom ook de verwachtingen voor de rest van het jaar aan. Het bedrijf verwacht nu een bescheiden omzetgroei in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika. Op de Amerikaanse markten houden de verliezen waarschijnlijk aan. In Azië verwacht Bot herstel na de moeizame eerste weken van het jaar waarin TNT onder meer last had van de overstromingen in Australië.
De financieel directeur kon echter niet aangeven hoe de prognoses zich verhouden tot eerdere verwachtingen. Vroeger atelde TNT die voor de hele divisie Express samen, nu wordt er gekozen voor een onderscheid in regio's.