Azië niet belangrijkste markt voor exporteurs
AMSTERDAM (AFN) - Nederlandse exporteurs zijn lang niet zo happig om zaken te doen in Azië dan gedacht. Slechts 10 procent van hen ziet Azië als belangrijke exportmarkt. Vooral het vinden van goede lokale contacten en het risico van kopiëren van producten zijn knelpunten, blijkt uit een onderzoek van Atradius, Nederlands grootste kredietverzekeraar en exportvereniging Fenedex.
Al enige jaren wordt de handel naar Azië vanuit de overheid flink gestimuleerd. Om de handelsbetrekkingen met Azië verder aan te wakkeren, leidt minister Maxime Verhagen deze week een economische missie naar China.
Toch kiest het internationaal opererende bedrijfsleven niet massaal voor dit continent. Bijna de helft van de bedrijven geeft aan dat Azië ook nooit een belangrijke exportmarkt zal worden. Dat is nog steeds de Europese Unie en in de nabije toekomst zal dat zo blijven.
Problemen
Behalve de genoemde belemmeringen noemen exporteurs cultuurverschillen, hoge transportkosten en invoerbeperkingen als probleem. Een meerderheid van de bedrijven (62 procent) verwacht in de toekomst ook meer concurrentie van Aziatische bedrijven.
Toch blijkt uit het onderzoek dat voor 24 procent van de bedrijven de exportomzet in Azië toeneemt. Voor 15 procent groeit de omzet in deze regio zelfs harder dan in de EU-landen. De handel naar deze regio neemt dus wel degelijk toe, maar misschien niet zo snel als verwacht, aldus het onderzoek.
Atradius en Fenedex hopen dat de overheid zich in de toekomst sterk blijft maken om bestaande hindernissen weg te nemen zodat het bedrijfsleven de kansen die Azië biedt ook daadwerkelijk kan benutten.