KPN blokkeert of belast geen diensten
DEN HAAG (AFN) - Telecombedrijf KPN laat klanten in zijn nieuwe abonnementsvormen, die het bedrijf vanaf 5 september aanbiedt, niet apart betalen voor bepaalde diensten. Ook worden geen diensten geblokkeerd. Bellen, sms'en en mobiel internetten komt voortaan in één bundel en klanten gaan meer betalen voor een nieuwe smartphone.
Dat liet KPN dinsdag weten. Bovendien wordt mobiel datagebruik binnen de bundel duurder. KPN vindt de ingrepen nodig omdat het bedrijf te weinig verdiende aan zijn mobiele abonnementen. Volgens KPN wordt de rekening voor de klant ,,bij een goede abonnementskeuze'' niet hoger.
In het eerste kwartaal van dit jaar zag KPN bij zijn mobiele klanten een verandering in het gedrag. Ze maakten steeds meer gebruik van social media en mobiele apps. ,,De traditionele abonnementsvormen, die sms’en en mobiel belverkeer als uitgangspunten hebben, zijn ontoereikend voor de klant en voor KPN.''
De klanten
KPN zegt de nieuwe abonnementen te hebben samengesteld met behulp van onder anderen de klanten. ,,Consumenten snappen de structuur en vinden elementen van de propositie positief'', aldus KPN.
Dat klanten meer moeten gaan bijbetalen voor een nieuwe smartphone, komt volgens KPN omdat deze toestellen steeds duurder worden.
Drie varianten
De nieuwe abonnementen voor de klanten van het KPN- en Hi-merk komen er in drie varianten. De eerste is voor klanten die voornamelijk willen bellen en sms'en. Dan is er een abonnement met naast bellen en sms'en ook internet in de bundel. ,,De hoeveelheid belminuten, sms’jes of internet MB’s loopt samen op, afhankelijk van de hoogte van de bundel'', licht KPN toe.
Ten slotte kan een consument kiezen voor een zogeheten premiumabonnement met een hogere internetsnelheid en meer MB's voor mobiel internet.
Vanaf 45 euro per maand
Bij abonnementen vanaf 45 euro per maand krijgen de klanten een gratis leentoestel, een 'premium'-helpdesk en 'proactief' abonnementsadvies.
De abonnementen van het KPN-merk Telfort zijn volgend jaar aan de beurt.