BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
ANP

'Uitbreiding containersector niet desastreus'

donderdag 29 december 2011, 16:35 Update: donderdag 29 december 2011, 16:51
ANP Xtra
ANP Xtra

ROTTERDAM (AFN) - De voorziene uitbreiding van de containeroverslagcapaciteit in de Rotterdamse haven vanaf 2014 leidt niet tot jarenlange overcapaciteit met alle desastreuze gevolgen van dien. Sommige stuwadoors of hun individuele terminals zullen 1 tot hooguit 2 jaar quitte of met een beperkt verlies draaien. Dat blijkt volgens Havenbedrijf Rotterdam uit een onderzoek van McKinsey.

De situatie kan zich voordoen bij een totale bezettingsgraad van alle terminals in de hele haven van 68 procent, het slechtste van de drie scenario's waarmee de onderzoekers hebben gewerkt.

Een dergelijke situatie is volgens directeur Hans Smits van het havenbedrijf een kwestie van ,,markteconomie'' die zich ook elders in de wereld voordoet en niet uniek is voor de Rotterdamse haven.

Rechtszaak

Het havenbedrijf is verwikkeld in een rechtszaak met ECT, het grootste containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven, dat grote bezwaren heeft tegen het tempo waarmee de containeroverslagcapaciteit wordt uitgebreid.

ECT, eigendom van de Chinese gigant Hutchison Port Holdings, zegt te worden benadeeld bij de toelating van nieuwe concurrenten die vanaf 2014 actief worden op Maasvlakte 2 en dreigt het havenbedrijf met een schadeclaim van 900 miljoen euro.

Onderzoek ECT

De resultaten van het McKinsey-onderzoek staan haaks op de uitkomsten van het onderzoek dat ECT zelf liet verrichten door het bureau Policy Research Corporation. Volgens dat onderzoek zal door de komst van twee nieuwe containerexploitanten op Maasvlakte 2 vanaf 2014 jarenlange overcapaciteit ontstaan, die de winstgevendheid van de bestaande terminals op Maasvlakte 1 onder grote druk zet. ECT zou zelfs kunnen bezwijken.

Het containeroverslagbedrijf eist onder meer dat het havenbedrijf de ingebruikname van de terminals op Maasvlakte 2 uitstelt en dat ECT niets hoeft te betalen voor de verbreding van de Amazonehaven. Eisen waar het havenbedrijf onmogelijk kan ingaan, zo onderstreepte Smits donderdag opnieuw. Hij verwacht dat de afwikkeling van de rechtszaak nog jaren kan duren.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Zweden wil bij NAVO, Noren, Denen en IJsland beloven steun

Christendemocraten grootste partij in Noordrijn-Westfalen

Ketheltunnel weer open

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 82

#128: Jeroen Akkermans ziet een patroon in de door Rusland gevoerde oorlogen

Jacco Vonhof (MKB-NL): ‘Flatten the curve is ook van toepassing op het terugbetalen van de belastingschulden’

Zie met eigen ogen hoe het klimaat verandert

Op het slechtste coronascenario zijn we ook het slechtst voorbereid

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden