OM: KPN luisterde klanten niet af
DEN HAAG (AFN) - Telecombedrijf KPN is zijn boekje niet te buiten gegaan bij het gebruik van Deep Packet Inspection (DPI), een technologie om na te gaan wat mobiele internetters doen. Dat is gebleken uit een oriënterend onderzoek door het Openbaar Ministerie (OM).
,,KPN heeft klanten niet afgeluisterd'', aldus een woordvoerder van het OM woensdag. Als KPN dit wel had gedaan, dan was er sprake geweest van een strafbaar feit. Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) had het OM eerder opdracht gegeven naar de kwestie te kijken, nadat er zorgen over waren ontstaan in de Tweede Kamer.
Via DPI zouden telecombedrijven in kaart hebben willen brengen welke klanten met hun smartphone chatten om hun hogere tarieven te kunnen rekenen. Chattende klanten zijn nadelig voor telecombedrijven omdat ze minder bellen en sms-en.
Het onderzoek van het OM heeft zich alleen gericht op KPN en niet op andere telecombedrijven zoals Vodafone of T-Mobile. ,,Maar die maken van dezelfde techniek gebruik'', aldus de OM-woordvoerder.