BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
ANP

Nederlanders moeten Saab weer leren lopen

vrijdag 25 maart 2011, 17:20

AMSTERDAM (AFN) - Het nieuwe leven van automerk Saab kent voorlopig geen droomstart. De verkopen van het roemruchte merk namen afgelopen jaar weliswaar toe, maar het Zweedse autobedrijf zadelde moederconcern Spyker Cars op met een verlies van ruim 218 miljoen euro. Eigenaar Victor Muller blijft echter optimistisch en voorspelt nog altijd winst in 2012.

,,Vorig jaar begonnen we te kruipen, dit jaar leren we lopen en vanaf volgend jaar rennen we'', schetste Muller vrijdag zijn toekomstbeeld. Tijdens dat proces verwacht hij in staat te zijn dit jaar 80.000 nieuwe Saabs aan de man te brengen, een aantal dat in 2012 moet groeien tot 120.000. Vorig jaar stokte de teller bij 31.696 verkochte Saabs, ruim vierduizend meer dan in het rampjaar 2009.

De verkoopdoelen van Saab werden eerder deze maand sterk in twijfel getrokken door de Russische investeerder Vladimir Antonov, die op de achtergrond een grote rol speelt bij de ondernemingen van Muller. Die hield vrijdag vast aan zijn eerdere voorspellingen, maar verklaarde ze niet heilig. ,,Ik verkoop liever 50.000 Saabs met een hoge marge, dan 80.000 met verlies'', zo gaf hij aan.

Kansen

Deskundigen schatten de kansen van het concern echter niet hoog in. ,,Ze kunnen een faillissement misschien nog een jaar afwenden'', stelde de Duitse autoprofessor Stefan Bratzel van de technische universiteit in Bergisch Gladbach. ,,Maar ze maken nauwelijks kans tegen de gevestigde concurrentie. Ze moeten hopen dat een Russische of Chinese concurrent het merk en de technologie wil kopen.''

Zijn doelen moet Muller zien te halen zonder de hulp van Saabveteraan Jan Åke Jonsson. De huidige topman van Saab trekt na een dienstverband van ruim veertig jaar de deur van zijn kantoor in het Zweedse Trollhättan achter zich dicht. Jonsson vind het tijd voor een rustiger bestaan, na de tropenjaren waarin Saab vaak langs de rand van de afgrond scheerde. ,,Slecht nieuws'', concludeerde analist Martin Crum van AEK Research. ,,Zo wordt het nog moeilijker voor Saab.''

Nederlands gezicht

Door het vertrek van Jonsson krijgt het Zweedse bedrijf steeds meer een Nederlands gezicht. Muller neemt het roer als bestuursvoorzitter voorlopig over en krijgt Rob Schuyt, nu hoofd bedrijfsontwikkeling van Spyker, als financiële man naast zich. Oorspronkelijk zou de Zweed Nils-Johan Andersson financieel directeur worden van Saab, maar hij zag eerder deze week van deze functie af.

De Nederlanders kunnen echter niet volledig hun eigen gang gaan. Het vertrek van Jonsson en de aankondiging van de uitgifte van 5,5 miljoen nieuwe aandelen Spyker leidden vrijdag direct tot een waarschuwing van de Zweedse overheid. ,,De Zweedse belastingbetaler mag hoe dan ook geen enkele schade ondervinden van de nieuwe ontwikkelingen'', aldus de autoriteiten. Zweden maakte de overname van Saab vorig jaar mogelijk door garant te staan voor de essentiële lening van 400 miljoen euro die Spyker aanvroeg bij de Europese Investeringsbank. De overheid gaf aan met het bedrijf te zullen praten over de financiële situatie.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Huizenprijzen blijven maar stijgen

'Kabinet moet ook perspectief bieden'

In de Middag | 11 januari

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Wim Beelen (ex-Beelen groep) over zijn nieuwe bedrijf

Opinie | De economische vreugde is pas terug in 2022

'DNB heeft een blinde vlek voor de huursector'

De groene ambities van Velux en Kleefsewaard

In de Middag | 25 januari

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play