ANP5 mei '11 15:09Aangepast op 5 mei '11 15:27

Animo voor Moederdag daalt

ANP
ANP

AMERSFOORT (ANP) - Terwijl de animo voor Moederdag ieder jaar afneemt, blijft het bloemetje als cadeau onverminderd populair. De bloemenveilingen doen deze week dan ook uitstekende zaken. Ze verwachten voor 125 miljoen euro aan bloemen en planten te verkopen, anderhalf keer zoveel als in een normale veilingweek, aldus bloemenveiling FloraHolland.

Toch is de interesse voor Moederdag, dit jaar op zondag 8 mei, steeds minder. De afgelopen zes jaar daalde de animo om deze dag te vieren met maar liefst 16 procentpunt, blijkt uit het jaarlijkse moederdagonderzoek van Q&A Research & Consultancy. Deed in 2005 nog 78,3 procent aan Moederdag, in 2010 was dit 65,2 procent en dit jaar is de belangstelling volgens het onderzoek onder 1400 respondenten met 62,4 procent nog minder.

Hoewel minder mensen dus bereid zijn hun moeders in het zonnetje te zetten, geven ze wel meer uit aan cadeautjes. Gemiddeld besteden zij 34 euro, ofwel 2,6 procent meer dan vorig jaar. Moeders krijgen cadeaus met een gemiddelde waarde van 22,50 euro, aan schoonmoeders wordt iets minder besteed (19 euro). Partners kunnen nog het meest verwachten; aan hen wordt gemiddeld 43,30 euro uitgegeven.

Van degenen die een cadeau kopen (81 procent) is dat in de meeste gevallen voor de eigen moeder (76 procent), gevolgd door schoonmoeders (30 procent) en de partner (26 procent). Het aantal gekochte cadeaus blijft met gemiddeld 1,84 vrijwel gelijk aan vorig jaar. Toen waren dit er 1,86.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen