'Brazilië 'must-win battle' voor AkzoNobel'
AMSTERDAM (AFN) - Latijns-Amerika is voor AkzoNobel een van de meest winstgevende regio's. Dat zegt topman Hans Wijers in het Financieele Dagblad (FD). Het bedrijf opent donderdag de boeken over het eerste kwartaal.
Het werelddeel als geheel levert goede marges op, aldus de AkzoNobel-topman. De regio behaalt een operationele marge van ,,meer dan 13 procent'', zegt Wijers. Daarmee wordt ruimschoots voldaan aan de doelstelling van 13 procent tot 15 procent op middellange termijn.
AkzoNobel groeit vooral autonoom in Latijns-Amerika. In de grootste regionale economie, Brazilië, worden ongeveer een miljoen huizen per jaar gebouwd, aldus Wijers. ,,En die hebben allemaal een kleurtje nodig'', aldus Wijers tegen de krant.
Mexico
De op een na grootste markt op het continent, Mexico, biedt AkzoNobel minder kansen. Althans op het gebied van decoratieve verven. AkzoNobel heeft daar wel grote posities in bijvoorbeeld chemische producten en autoreparatielakken.
In Mexico loopt AkzoNobel tegen Comex aan, de sterke nationale concurrent. Wijers laat in het gesprek weten dat er van een eventuele overname van de Mexicaanse marktleider op het gebied van verven geen sprake kan zijn.