ANP7 dec '11 15:47

'Uitspraak RvS vooralsnog voor bühne'

LELYSTAD (AFN) - Waar het kabinet brood ziet in de uitbreiding van Lelystad Airport is het nog maar de vraag wie daar verder op zit te wachten. De dependance van Schiphol in Flevoland is voor veel luchtvaartmaatschappijen onaantrekkelijk. Daarnaast zit Schiphol zelf vooralsnog niet aan zijn taks qua capaciteit, waardoor uitwijken naar Flevoland voorlopig niet aan de orde is. Dat stelt luchtvaarteconoom Jan Veldhuis van SEO Economisch Onderzoek woensdag desgevraagd

Tien partijen, waaronder de gemeentebesturen Dronten en Zeewolde, hadden bezwaar gemaakt tegen het besluit van het kabinet om de luchthaven in Flevoland verder uit te breiden. De RvS stelde hen in het gelijk nadat de plannen waren getoetst aan de Luchtvaartwet. ,,Maar ook als de plannen waren goedgekeurd, had je je kunnen afvragen wie er, behalve enkele lokale ondernemers, baat bij zouden hebben", aldus Veldhuis. ,,Ik zeg niet dat de uitspraak van de RvS compleet inhoudsloos is. Maar je kunt voorzichtig stellen dat die wellicht voor de bühne is geweest."

Door de stabilisatie in het aantal vliegbewegingen in de afgelopen 10 jaar zit Schiphol voorlopig nog niet aan het maximum. De achtervang door Lelystad Airport is daarmee niet nodig. En dan nog is het de vraag welke maatschappijen er op Lelystad willen landen. ,,Ik denk dat een bedrijf als RyanAir voor Lelystad zou kunnen kiezen", vervolgt Veldhuis. ,,Maar is dat een echte aanbieder van vluchten uit het zakelijk segment waar het kabinet op inzet? Daarnaast wil RyanAir altijd het onderste uit de kan, dus is het mogelijk niet eens zo aantrekkelijk voor Lelystad om juist aan de prijsvechter onderdak te bieden."

Het is niet voor het eerst dat de plannen voor uitbreiding van Lelystad Airport worden gedwarsboomd door de RvS. Ook in 2003, 2005 en 2007 vernietigde de raad voorstellen daartoe. ,,Ik denk overigens niet dat de uitbreiding er in de komende 10 jaar gaat komen", voorspelt Veldhuis. ,,Zelfs al raakt Schiphol aan zijn taks, dan nog hebben maatschappijen wellicht een andere voorkeur, zoals bijvoorbeeld Eindhoven Airport."

Gerelateerde artikelen