ANP10 mei '11 08:32Aangepast op 10 mei '11 08:55

KPN wil marktaandeel breedband vergroten

DEN HAAG (AFN) - Telecomconcern KPN wil zijn marktaandeel op de Nederlandse breedbandmarkt in de periode tot 2015 vergroten van 41 tot meer dan 45 procent. Op de mobiele markt wil het zijn marktaandeel van 47 procent behouden. Dat maakte KPN dinsdag bekend bij de presentatie van het nieuwe strategische plan tot en met 2015.

Buiten Nederland blijft KPN investeren in groei. In Duitsland, waar het actief is met prijsvechter E-Plus, moet het marktaandeel groeien van 16 naar 20 procent, met een winstmarge (ebitda) van 35 à 40 procent. In België wil KPN het marktaandeel vergroten van 18 naar tenminste 20 procent.

Voortaan zullen de Nederlandse telecomactiviteiten rechtstreeks rapporteren aan de recent aangetreden topman Eelco Blok. E-Plus-topman Thorsten Dirks zal ook leiding gaan geven aan de andere internationale mobiele activiteiten.

Reputatie KPN

,,We gaan onze organisatie vereenvoudigen en de dienstverlening sterk verbeteren. Dit zal een positief effect hebben op de klanttevredenheid en de reputatie van KPN'', aldus Eelco Blok in een toelichting. De topman sprak van ,,een uitstekende basis waarop dit nieuwe strategische plan voortbouwt''.

KPN schroeft het dividend de komende jaren op. KPN beoogt in 2012 een vrije kasstroom van ongeveer 2,4 miljard euro en een dividend per aandeel van 0,90 euro. In 2013 moet het dividend op 0,95 euro uitkomen. Voor 2011 mikte het bedrijf al op een dividend van 0,85 euro en een vrije kasstroom van meer dan 2,4 miljard euro.

Op de Nederlandse consumentenmarkt ziet KPN dat klanten steeds vaker één totaalpakket aan diensten willen afnemen van één leverancier. Ook Telfort en XS4ALL gaan totaalpakketten met bellen, internet en televisie aanbieden. Om de klanten beter te bedienen wil KPN het aantal winkels uitbreiden van 217 naar 300 in 2015.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen