'Inflatie Europa nauwelijks doorberekend'
AMSTERDAM (AFN) - Ahold heeft de inflatie in Europa in het derde kwartaal van dit jaar nauwelijks doorberekend aan de klanten. In de VS is dat voor een deel wel gelukt, zo zei topman Dick Boer van Ahold in een toelichting op de cijfers over het derde kwartaal die het supermarktconcern donderdag publiceerde.
Dat de omzet in Nederland wel groeide, is onder meer te danken aan een ,,balanceeract'' van aanbiedingen, campagnes en dagelijkse prijzen, zo liet Boer weten. ,,Dat is de truc die onze winkels in zowel Nederland als de VS uitvoeren''. Ahold won in het derde kwartaal aan beide zijden van de oceaan aan marktaandeel.
Of Ahold er in de komende tijd beter in zal slagen om de inflatoire druk aan de klanten in Europa door te berekenen, kon Boer niet zeggen. Maar de kans daarop lijkt niet zo groot. ,,In de huidige marktomstandigheden moeten wij heel voorzichtig zijn''.
Capital Markets Day
De Ahold-topman zei tot nu toe weinig verschil te zien in het gedrag van klanten in het derde kwartaal en het begin van het vierde kwartaal.
Komende maandag houdt Ahold een Capital Markets Day. Dan wil het concern een nieuwe strategie voor groei uitvouwen. Ahold wil zowel in nieuwe als in bestaande markten groeien.