'Vivenda te klein om winstgevend te zijn'
AMSTERDAM (AFN) - Mediabedrijf Vivenda Media Groep is op autonome basis niet groot genoeg om winstgevend te zijn. Het bedrijf onderzoekt daarom alle mogelijkheden om winstgevend te worden, inclusief overnames, verkopen van activa en allianties. Dat maakte Vivenda vrijdag bekend na afloop van de algemene aandeelhoudersvergadering.
,,Vivenda is te klein om binnen afzienbare termijn autonoom te groeien naar een zodanige positieve kasstroom dat operationele activiteiten inclusief holding zelfstandig kunnen opereren'', aldus de verklaring. Volgens Vivenda is de onroerendgoedmarkt momenteel zeer instabiel en is er geen structurele verbetering te verwachten op de afzienbare termijn.
Vivenda heeft het verlies de afgelopen jaren weliswaar flink kunnen terugdringen, maar de rek is eruit, aldus topman Ron van Veldhoven in een reactie. ,,Om de nullijn te bereiken in deze moeizame marktomstandigheden is de huidige organisatie te klein.''
Overleg
Volgens de topman voert Vivenda met verschillende partijen overleg en wordt op dit moment geen enkel scenario uitgesloten. Van Veldhoven wilde niet zeggen hoe groot de oorlogskas van het bedrijf is.
De topman sloot bezuinigingen op het personeelsbestand echter uit. ,,Onze organisatie is vitaal en zeer wendbaar. Er komt geen kostenreductie op het personeelsbestand.''
PCextreme
Vivenda maakte donderdag nog bekend dat de beoogde overname van internetprovider PCextreme niet doorgaat. Ook geeft het onlinemediabedrijf geen vervolg aan de getekende intentieverklaring met marketingbedrijf Applisive International die moest leiden tot een overname.
Het bedrijf wist het verlies in de eerste helft van dit jaar te verkleinen tot 505.000 euro vergeleken met 1,078 miljoen euro negatief een jaar eerder. De omzet kwam uit op 700.000 euro. In 2010 kwam het nettoverlies uit op 3,76 miljoen euro tegen een verlies van 6,3 miljoen euro in 2009.