BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
ANP

Overzicht ochtendkranten 6 juni

maandag 6 juni 2011, 9:36

HET FINANCIEELE DAGBLAD

Tekort aan personeel in chemie en metaal

Metaalbedrijven kampen met 7000 moeilijk opvulbare vacatures. Volgens brancheorganisatie Metaalunie is er vanaf volgend jaar een permanent tekort van 2500 mensen. Ook de chemieindustrie kampt met een oplopend tekort aan vakmensen.

DE TELEGRAAF

Consortium komt met filebestrijdingsplan

Een consortium van samenwerkende bedrijven als TNO, TomTom, KPN,IBM en Siemens zegt de filelengte in de spits in de Randstad en Noord-Brabant binnen vier jaar terug te kunnen brengen tot maximaal vier kilometer, door sensoren in het wegdek aan te brengen. Zo kan betrouwbare reisinformatie snel aan automobilisten worden doorgegeven, zodat ze een optimale route kunnen nemen.Het consortium wil dat het kabinet een miljard euro reserveert in de plannen.

WALL STREET JOURNAL

'OPEC verhoogt oliequota'

De OPEC lijkt zijn productiequota te gaan verhogen, om in te spelen op de verwachte stijging van de vraag naar olie in de tweede helft van dit jaar. Iran is tegen een verhoging, terwijl de Arabische Golflanden juist voor zouden zijn. Volgens een OPEC-afgevaardigde zou als compromis kunnen worden besloten sommige landenquota te verhogen, en andere te verlagen, zodat het huidge productieniveau gehandhaafd blijft.

FINANCIAL TIMES

Airbus: CO2 emissiehandel lokt handelsoorlog uit

Tom Enders, de CEO van Airbus, waarschuwt EU-klimaatcommissaris Hedegaard dat ze een handelsoorlog met China riskeert als ze de wetgeving doorzet die bepaalt dat luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. Volgens Enders zal China vergeldingsmaatregelen treffen tegen de Europese luchtvaartindustrie.

VERDER IN HET NIEUWS

Mileunormen EU (De Telegraaf)

KLM-topman Peter Hartman denkt dat de invoering van een systeem van emissierechten in de Europese luchtvaart rampzalig zal uitpakken voor de KLM en andere Europese luchtvaartmaatschappijen. ,,Het verstoort de eerlijke concurrentie," aldus Hartman. Volgens de topman weigeren China en de VS toe te staan dat de maatregel aan hen wordt opgelegd en gaan de Russen de kosten doorberekenen in hogere overvliegkosten. Daardoor zouden in de Europese luchtvaart 450.000 banen verloren gaan.

Rotterdam bezorgd (FD)

De Rotterdamse haven is bang dat de Duitse regering de Noord-Duitse havens bevoordeelt boven Rotterdam en Antwerpen. Havendirecteur Hans Smit is teleurgestel dat de Duitse regering wel geld beschikbaar stelt voor een goederenspoorlijn naar de nieuwe containerhaven in Wilhelmshaven, terwijl de Duitse verbinding van de Betuwelijn steeds vertraging oploopt. Ook weigert de Duitse regering voorlopig om haar aandeel van 30 procent in de belangrijke binnenhaven van Duisburg te verkopen aan Rotterdam, omdat de Noord-Duitse zeehavens dit niet willen.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Musk: overname Twitter wellicht voor lagere prijs

Zweden wil bij NAVO, Noren, Denen en IJsland beloven steun

Christendemocraten grootste partij in Noordrijn-Westfalen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 82

Op het slechtste coronascenario zijn we ook het slechtst voorbereid

Jacco Vonhof (MKB-NL) over personeelstekorten in het mkb

Deze Nederlander bouwt aan een klimaatbestendig New York

#128: Jeroen Akkermans ziet een patroon in de door Rusland gevoerde oorlogen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden