ANP10 mei '11 17:13

KPN gooit het over een andere boeg

KPN-topman Eelco Blok. ANP
KPN-topman Eelco Blok. ANP

LONDEN (AFN) - Telecombedrijf KPN gooit het over een andere boeg. Het bedrijf probeert in meer huizen binnen te komen en wil per huis meer diensten leveren. Mobiel internetten wordt duurder, de klantenservice moet naar een hoger niveau, de naam van dochter Getronics verdwijnt, evenals vier- tot vijfduizend banen. Sommige zaken waren al bekend, de toelichting van de kersverse topman Eelco Blok kwam dinsdag.

Op 21 april gaf KPN een winstwaarschuwing en liet het bedrijf weten dat het zou sleutelen aan de 'mobiele' abonnementen omdat het oude 'verdienmodel' niet meer werkt. Dat voor dingen die nu nog gratis zijn, betaald moet worden, werd snel duidelijk. ,,Mobiel internetten wordt duurder'', zei Blok. Maar de manier waarop niet.

KPN heeft, net als de concurrenten, te maken met klanten die via hun smartphone uitgebreid zware bestanden bekijken, met alle gevolgen van dien op het netwerk. Er zijn ook klanten die pingen. Dat is een net als sms'en een manier om berichten te versturen, maar dan gratis en daar verdient KPN niet aan. Daarom komt het bedrijf deze zomer met nieuwe abonnementen. KPN kiest ervoor het netwerk niet 'af te knijpen', maar hangt een prijskaartje aan de toegang tot bepaalde technologieën. Wie meer betaalt, krijgt een hogere kwaliteit.

Mondjesmaat

,,De consument is dit thuis al gewend'', stelt telecomdeskundige Ben Woldring van vergelijkingssite Bellen.com. ,,Als videobeeld schokkerig binnenkomt, weet vrijwel iedere consument dat dit te verhelpen is met een duurder abonnement met meer snelheid.''

Skypen via de mobiel kan nu nog maar mondjesmaat stelt Woldring. ,,De bedrijven houden hun hart vast voor als mensen massaal via de mobiel gaan Skypen.'' De huidige abonnementen van KPN staan VoIP, waar Skype een voorbeeld van is, volgens de voorwaarden niet toe. ,,Maar het wordt tot nu toe gedoogd.''

Een kat-en-muisspel

Chatservice WhatsApp is wel toegestaan, maar verdwijnt wellicht achter een hoger tarief. De klant wordt nergens toe gedwongen, stelt Woldring. ,,Er zijn meer providers, dus meer keuze.'' Hij denkt dat consumenten straks kunnen kiezen uit abonnementen zonder fratsen en voor elke toegang tot een extra techniek, extra betalen.

Dat wordt dan wel een kat-en-muisspel, want wellicht komt een site als LinkedIn dan ook wel met een chatservice. ,,Als je een tarief aan diensten gaat hangen, begeef je je op glad ijs.'' Sowieso moeten de providers uitkijken doordat er op steeds meer plekken WiFi is, waardoor je gratis kan internetten.

Voor thuis zet KPN sterk in op de totaalpakketten, waarbij het bedrijf ook mobiel bellen aan het pakket toevoegt. Beldochter Telfort en internetdochter XS4ALL zullen die pakketten ook aanbieden. Dat moet de klant voordeel opleveren. Die krijgt sowieso meer aandacht van KPN. Door meer winkels en een betere service wil het bedrijf dichter op de huid van de consument zitten en zijn reputatie verbeteren. Het aantal winkels wordt uitgebreid van 217 naar driehonderd in 2015 en er wordt extra geld uitgetrokken voor het verbeteren van de klantenservice. De callcenters worden anders ingericht zodat mensen niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen