Peking verbiedt reclame luxeartikelen
PEKING (AFN) - Makers van luxeartikelen mogen binnenkort geen reclame meer maken in de openbare ruimte van Peking. Ook wil de Chinese hoofdstad woorden als royaal, luxueus en eersteklas, die vaak in wervende teksten voor auto's en huizen gebruikt worden, uit het straatbeeld bannen.
Het gemeentebestuur van Peking denkt op deze manier de publieke verontwaardiging te temperen over de steeds groter wordende kloof tussen rijk en arm.
Per 15 april moeten uitingen die een ,,ongezond politiek klimaat'' scheppen, verdwenen zijn, zo meldde de gemeente. Overtreders riskeren een boete die kan oplopen tot 30.000 yuan (3300 euro). In de miljoenenstad Chongqing in het zuidwesten van China is een dergelijk verbod al van kracht.
Overheden in China doen hard hun best om de kritiek over de inkomenskloof de kop in te drukken. Zeker tegen de achtergrond van de hoge inflatie, die een zware druk heeft gelegd op de honderden miljoenen arme boeren en fabrieksarbeiders in het Aziatische land, neemt de onvrede steeds verder toe.