BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
ANP

Nederland krijgt weer luchtvaartmaatschappij

vrijdag 8 april 2011, 9:54

LIJNDEN (AFN) - Op Koninginnedag moet de eerste vlucht plaatsvinden van een nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij: Corendon Dutch Airlines. ,,De enige volbloed Nederlandse maatschappij'', zei directeur Atilay Uslu van Corendon, in Nederland actief als touroperator, vrijdag.

Het vlieggebeuren is niet nieuw voor Corendon. In 2005 richtten Uslu en zijn partner al Corendon Airlines Turkije op. ,,Die maatschappij vliegt niet exclusief voor onze klanten'', aldus Uslu. Mara ook voor andere touroperators. Dat is met de Nederlandse maatschappij nadrukkelijk wel de bedoeling.

Oorspronkelijk hadden de mannen achter Corendon niet de bedoeling de luchtvaartbusiness in te stappen. ,,We moesten wel, anders konden we niet aan capaciteit komen.'' De enige luchtvaartmaatschappij die stoelen aan een touroperator verkoopt, is Transavia. ,,Dus restte ons niks anders dan zelf een airline te beginnen.''

Dichtgetimmerde markten

Ook de verschillende markten waar de Nederlandse toerist heen wil, zitten behoorlijk dichtgetimmerd, stelt Uslu. ,,De grote touroperators van Nederland hebben hun posities ingenomen. Op markten als Spanje en Portugal kom je er als nieuwkomer niet meer tussen.'' Daarom besloot Corendon ook nieuwe markten aan te boren, nadat het zelf Turkije naar zich toe had getrokken.

,,We gaan ons richten op de retro-bestemmingen. Die plekken waar in de jaren negentig honderdduizenden Nederlanders op vakantie gingen.'' Daarmee doelt Uslu op onder andere het Israëlische Eilat, het voormalig Joegoslavische Macedonië en het Italiaanse Rimini. Hij denkt dat daar een markt voor is, net zoals voor retro-auto's op dit moment.

Concurrentie

Met die bestemmingen wil Corendon de concurrentie aangaan met populaire plekken als Mallorca en de Canarische Eilanden waar hij geen toegevoegde waarde kan brengen. De retrobestemmingen moeten volgens Uslu zelf weer wennen aan toeristen. ,,We hadden geen moeite om Nederlandse reisleiders te vinden, maar ze zijn nu wel allemaal 50 jaar.''

Vanaf 6 mei gaat Corendon op Macedonië vliegen en vanaf de start van het winterseizoen komt Eilat op het programma. Vanaf 1 oktober had Corendon Egypte al toegevoegd aan het lijstje, dat ging een tijdje goed todat daar de onrust uitbrak. ,,Achteraf gezien was dat niet zo fijn.'' Dit jaar richt het bedrijf verder zijn pijlen onder andere op Marokko en Bulgarije.

De nieuwe maatschappij krijgt als het goed is 21 april zijn vergunning. Het eerste toestel komt 26 april en krijgt 28 april een naam. Daarna kan op 30 april de eerste vlucht worden gemaakt. Het is de bedoeling dat er elk jaar een toestel bijkomt. ,,We doen het rustig aan. Ik krijg geen medaille voor tien toestellen extra.''

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Veiligheidsberaad in principe niet afwijzend tegenover avondklok

Huizenprijzen blijven maar stijgen

'Kabinet moet ook perspectief bieden'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gaan we weer normaal doen?

Topgast | Marcel Levi, University College London Hospitals (UCLH)

Strijders | Kees de Kort

In de Middag | 19 januari

Je pensioen is dit jaar misschien zo'n 1500 euro duurder geworden

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play