ANP18 dec '11 12:06

Supermarktbladen met kerst dikker dan ooit

AMSTERDAM (ANP) - Ondanks de hoeveelheid kookwebsites verliest het bladeren door een echt receptentijdschrift om inspiratie op te doen voor het kerstdiner niet aan charme. Dat blijkt uit de populariteit van supermarktbladen als Allerhande en Boodschappen. Beide kerstedities van de magazines zijn dit jaar dikker dan ooit.

,,De Allerhande telt dit jaar 220 pagina’s en 108 recepten’’, aldus een woordvoerster van Albert Heijn, waar het blad verschijnt. In Boodschappen, 140 pagina’s dik, staan 70 gerechten, aldus directeur Ad van der Salm van Marketing Communicatie Partners, die het blad uitgeeft bij 15 supermarktketens. De oplage van de kerst-Allerhande ligt op 2,8 miljoen exemplaren; die van Boodschappen rond de 2 miljoen.

Volgens de zegsvrouw van Albert Heijn komen veel gerechten uit de Allerhande tijdens de kerstdagen op tafel terug. ,,We zien dat recepten veel worden bereid, het blad inspireert tot het maken van gerechten.’’ De supermarkt speelt hierop in. ,,We weten uit jarenlange ervaring welke producten populair zijn.’’ Maar ook minder bekende ingrediënten moeten op voorraad zijn. ,,We hadden bijvoorbeeld eens piccalilly in een recept, de laatste jaren niet zo’n gangbaar product. Maar op zo’n moment zie je dat de verkoop ervan enorm groeit.’’

Moeilijkheidsgraad

Ook Van der Salm weet uit onderzoek dat 93 procent van de lezers regelmatig een recept uit Boodschappen maakt. De kans is volgens hem dan ook groot dat de gerechten uit het blad bij veel mensen tijdens de kerstdagen op het menu staan.

Bij het samenstellen van de recepten kijken de makers van de bladen ook naar de moeilijkheidsgraad en de kosten. ,,We houden rekening met beginners en gevorderden’’, aldus Van der Salm. Volgens de woordvoerster van Albert Heijn beknibbelen mensen niet zo snel op het kerstdiner. ,,Maar we houden wel rekening met elke portemonnee.’’ Dat erkent ook de uitgever van Boodschappen. ,,Naast het gebruik van luxe ingrediënten als wild en luxe vlees- en vissoorten, laat de redactie dit jaar zien dat je ook met relatief gangbare producten een bijzonder smakelijk kerstmenu kunt maken.’’

Zelf maken en tradities vormen de trends dit jaar in de Allerhande. ,,Zo kunnen mensen voor het eerst een kalkoen reserveren, waarbij we allerlei producten bieden om hem zelf te bereiden.’’ In Boodschappen gaat het dit keer volgens Van der Salm om puur en eerlijk koken. ,,Daarnaast brengen we veel gerechten die ruim van tevoren kunnen worden voorbereid. Dat geeft aanzienlijk minder kerststress in de keuken.’’

Gerelateerde artikelen