ANP29 nov '11 00:39

'Loopgravenoorlog' bij Ajax breidt zich uit

AMSTERDAM (ANP) - De 'loopgravenoorlog' bij Ajax breidt zich verder uit. Paul Römer, lid van de raad van commissarissen van de Amsterdamse topclub, haalde maandagavond in het tv-programma De Wereld Draait Door (DWDD) keihard uit naar dagblad De Telegraaf. Volgens de omroepdirecteur (NTR) zet de krant de supporters van Ajax tegen elkaar op.

,,Ze hitsen en ruien de fans op met leugens, halve waarheden en verdachtmakingen'', betoogde Römer. ,,Daardoor worden twee kampen gecreëerd. Dat is nu zo erg.''

Chef-sport Jaap de Groot nam de zware kritiek van Römer niet serieus. ,,Ik dacht dat ik naar een aflevering van Man bijt Hond zat te kijken'', reageerde hij maandagavond in het tv-programma Pauw & Witteman.

Grote zwijgende meerderheid

Volgens Römer is er een grote zwijgende meerderheid bij Ajax. ,,Die durven hun mond niet open te doen, omdat ze bang zijn persoonlijk in De Telegraaf aangepakt te worden. Zoals ook oud-directeur Rik van den Boog en voorzitter Uri Coronel vorig jaar zijn aangepakt.''

Römer: ,,Een krant die die macht heeft en die macht niet prudent gebruikt, dat mag wel eens gezegd worden. Maar nu zal ik morgen of overmorgen wel aan de beurt zijn.''

Pro-Cruijff

Volgens Römer is het ,,niet verbijsterend'' dat De Telegraaf pro-Cruijff is. ,,Maar ik ben wel verbijsterd dat ze totaal geen enkele journalistieke mores hebben van hoor en wederhoor.''

,,Paul Römer leest voor uit eigen werk'', vond De Groot. ,,Het lijkt erop dat hij meer praat over zijn eigen patroon dan over het patroon van De Telegraaf. Want wie vertelt de waarheid? De pot verwijt de ketel, dat werk. Maar wij hebben in het hele verhaal rond Cruijff en Ajax nog geen komma hoeven te rectificeren.''

Column

Oud-speler Keje Molenaar, lid van de ledenraad, vertelde onlangs dat rvc-voorzitter Steven ten Have in een eerder stadium aan de directie van De Telegraaf heeft gevraagd met de column van Cruijff te stoppen en ook chef-sport Jaap de Groot naar de achtergrond te schuiven. In een brief liet de directie daarop weten dat de krant niet van plan was het redactionele beleid ten aanzien van Ajax te wijzigen. Cruijff mocht die brief ondanks herhaalde verzoeken niet inzien van Ten Have en de andere commissarissen.

Volgens Molenaar heeft de brief van de directie van De Telegraaf aan de rvc van Ajax een belangrijke rol gespeeld in het hoog opgelopen conflict tussen Cruijff en de vier andere commissarissen.

Gerelateerde artikelen