Nog geen uitspraak over DSB-compensatie
AMSTERDAM (AFN) - Het gerechtshof in Amsterdam doet nog geen uitspraak over de redelijkheid van de compensatieregeling voor klanten met koopsompolissen van DSB Bank.
Het hof wil eerst een nadere toelichting, bepaalde het dinsdag.
Op 15 oktober behandelde het hof een verzoek om de DSB-compensatieregeling verbindend te verklaren voor alle klanten van de failliete bank. De curatoren van DSB Bank, een aantal belangenorganisaties en verzekeraars dienden dat verzoek in.
De compensatieregeling geeft de klanten onder voorwaarden recht op een vermindering van de betaalde provisie. Deze klanten hebben echter niet alleen nadeel van de betaalde te hoge provisie, maar ook van het feit dat de koopsommen via leningen zijn gefinancierd. Daardoor zijn zij met een vaak aanzienlijke schuldenlast blijven zitten.
Toelichting
De verzoekers krijgen tot en met 24 december de tijd om een nadere toelichting te geven. Daarna zal het hof de zaak opnieuw bekijken en een beslissing nemen. Wanneer dat precies zal zijn, is nu nog niet te zeggen.
In een reactie op de uitspraak zeggen de verzoekers de vragen voor 24 december te beantwoorden. ,,Voor die datum kunnen wij over de inhoud van de tussenbeschikking geen mededelingen doen.''
Compensatieregeling
De curatoren willen een collectieve schaderegeling om het faillissement van DSB verder te kunnen afwikkelen. Zonder een verbindende regeling kan de afhandeling langer duren en kunnen de claims verder oplopen.
Inmiddels zijn zo'n 40.000 klanten die een woekerpolis of ander product bij DSB hadden, akkoord gegaan met de compensatieregeling. In totaal is er 180 miljoen euro aan compensatie uitgekeerd en zijn er nog verschillende dossiers in behandeling. Klanten die geen gebruik willen maken van de regeling en verder willen procederen voor compensatie, dienen hiervoor een verklaring in te dienen.
De bank van oprichter Dirk Scheringa ging in oktober 2009 failliet.