Marks & Spencer ziet verkopen aantrekken
LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - De Britse kledingketen Marks & Spencer ziet de verkopen weer wat aantrekken.
De detailhandelaar noteerde in het derde kwartaal de kleinste omzetdaling van de afgelopen twee jaar. De verkopen bij winkels die minstens 1 jaar open zijn daalden met 1,3 procent, aldus Marks & Spencer dinsdag in zijn derde kwartaalbericht.
De winst voor belastingen kwam 8,9 procent lager uit op 261,6 miljoen pond (309 miljoen euro). Dat was minder dan de gemiddelde verwachting van analisten die op 273 miljoen pond rekenden.
M&S verwacht veel van een nieuwe collectie dameskleding om weer klanten aan te trekken. Met de ontwerpen, waaronder lederen jurken voor 199 pond, hoopt de modeketen negen opeenvolgende kwartalen van omzetdalingen een halt toe te roepen. Het bedrijf zag veel klanten de afgelopen tijd vertrekken naar concurrenten als Zara en prijsvechter Primark.
Goed ontvangen
,,Hoewel pas drie weken in de winkels, is onze herfst/wintercollectie goed ontvangen door de klanten. We zien enkele vroege tekenen van herstel'', zei de Nederlandse topman Marc Bolland in een verklaring. De retailer ondersteunde de nieuwe collectie met de advertentiecampagne 'Britain's Leading Lady's'. Een volgende campagne wordt aangevoerd door de Oscar-winnende actrice Helen Mirren en Grace Coddington, creatief directeur bij het Amerikaanse Vogue.
,,Gezien de aanhoudende druk op het besteedbaar inkomen, blijven we voorzichtig over de vooruitzichten voor de rest van het jaar'', aldus Bolland. Hij leidt het bedrijf sinds mei 2010. Dit voorjaar werd een winkel geopend in de Amsterdamse Kalverstraat.