'Maatregelen AH moeten omzetgroei aanjagen'
AMSTERDAM (AFN) - Initiatieven als de nieuwe bonuskaart bij Albert Heijn (AH) leveren waarschijnlijk meer vaste klanten op en dat zou de vergelijkbare omzetgroei bij de supermarktketen een duwtje in de rug moeten geven van 1 tot 2 procent.
Dat schrijven analisten van Rabobank dinsdag in een commentaar.
De groei van de winkelverkopen bij AH is de laatste kwartalen juist afgevlakt, grotendeels als gevolg van inflatie. De volumes krompen zelfs licht en het bedrijf groei niet langer sterker dan zijn concurrenten. In het derde kwartaal zou nog een verdere verslechtering kunnen zijn opgetreden ten opzichte van het tweede, aldus Rabo.
Om het tij te keren heeft AH een aantal stappen genomen, waaronder de recente prijsverlaging van gemiddeld 6 procent voor meer dan 1000 A-merken. Ook een sterkere inzet op onlineverkoop en een herpositionering van de bonuskaart, waarbij het bedrijf de houder kortingen op maat kan aanbieden, behoren tot de initiatieven waarmee AH de omzetgroei hoopt aan te jagen.
Rabo heeft een koopadvies voor moederbedrijf Ahold en een koersdoel van 14,50 euro. Dinsdag om 9.22 uur stond het aandeel 0,2 procent lager op 12,93 euro, bij een eveneens 0,2 procent lagere AEX.