AFN6 nov '13 00:33Aangepast op 6 nov '13 10:53

ADS verwerft meerderheidsbelang BrandLoyalty

Auteur: ANP Nieuws

DEN BOSCH (AFN) - Het Amerikaanse Alliance Data Service (ADS) verwerft voor circa 360 miljoen dollar (circa 266 miljoen euro) een meerderheidsbelang in het in Nederland gevestigde BrandLoyalty, dat onder meer programma's ontwikkelt voor klantenbinding.

Dat maakte ADS dinsdagavond laat bekend.

Voor de honderden miljoenen dollars krijgt ADS zo'n 60 procent van de aandelen in handen. ,,Alliance Data heeft ook de mogelijkheid om de resterende 40 procent te verwerven over een periode van vier jaar'', aldus ADS. Zowel het Amerikaanse bedrijf als BrandLoyalty houden zich bezig met zogeheten loyaliteitsprogramma's voor supermarkten, zoals spaarzegels en acties met voetbalplaatjes.

BrandLoyalty is in Nederland ook bekend als sponsor van de schaats­ploeg van Jac Orie, die voormalig wereldkampioen sprint Stefan Groothuis in de gelederen heeft. Het bedrijf telt zo'n 400 medewerkers, van wie 180 op het hoofdkantoor in Den Bosch. BrandLoyalty draaide in 2012 een omzet van 363 miljoen euro.

Promotieacties

Het bedrijf van oprichter en topman Robert van der Wallen haalt meer dan de helft van zijn omzet in Duitsland, Frankrijk en Italië en in Azië. De aanbieder van promotieacties heeft bekende supermarktketens als Spar, Metro, Tesco, Lidl en Delhaize als klant.

Het in Dallas gevestigde ADS is de grootste aanbieder van loyaliteitsprogramma's en data-analyse in Noord-Amerika. Via dochterbedrijf LoyaltyOne is het bekend van spaarpuntenprogramma Air Miles. Op 70 locaties wereldwijd werken zo'n 11.000 mensen.

Gerelateerde artikelen