BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
ECO

Reclame-icoon na 10 jaar weg bij Albert Heijn

  • ANP Nieuws
zondag 28 december 2014, 12:43

ZAANDAM (ANP) - Supermarktketen Albert Heijn neemt afscheid van zijn reclame-icoon 'meneer Van Dalen'.

Acteur Harry Piekema vindt het na tien jaar tijd voor nieuwe uitdagingen en figureert komende dagen voor het laatst als de bekende supermarktmanager in een speciaal samengestelde afscheidscommercial.

Piekema was op 19 juni 2004 voor het eerst te zien in een spotje van Albert Heijn. Na 153 tv-commercials zet hij er een punt achter. ,,Ik wil een aantal nieuwe projecten gaan doen en dat is niet meer te combineren.''

Begin volgend jaar regisseert hij de Engelstalige toneelvoorstelling 'Mrs. Picasso' en komende zomer wil hij als acteur zelf op de planken staan met de festival-voorstelling 'Onbekend'.

Boegbeeld

De acteur denkt niet dat het lastig gaat worden om de rol van meneer Van Dalen van zich af te schudden. Afgelopen jaren deed Piekema al veel regiewerk in het theater en hij verzorgde de voice-over voor de natuurfilm 'De Nieuwe Wildernis'. Ook gaf hij communicatietrainingen en workshops aan acteurs.

Door zijn werk bij Albert Heijn kon Piekema de afgelopen jaren niet zomaar interviews geven. ,,De mensen moesten echt denken dat ik bij een supermarkt werkte'', vertelt de acteur. In zijn contract was ook vastgelegd dat hij zijn boodschappen alleen bij supermarkten van Albert Heijn mocht doen. Dit om te voorkomen dat het boegbeeld van de grootgrutter uit Zaandam bij concurrenten als Jumbo of Plus zou worden gespot.

Tarzan

Het werk voor Albert Heijn was erg leuk, vertelt Piekema. Zo moest hij ooit onderwateropnames maken en heeft hij als Tarzan met lianen door een supermarkt geslingerd. Als bijzondere momenten noemt Piekema ook het maken van een spotje met de Muppets in de Verenigde Staten en commercials met bekende Nederlandse voetballers.

,,Wat ik erg bijzonder vond, was dat Giovanni van Bronckhorst - die ik toch als een held beschouw - toen met mij op de foto wilde. Dat had ik niet verwacht'', aldus Piekema.

Gouden Loeki

De commercials met meneer Van Dalen ontvingen 33 Gouden Loeki-nominaties. In 2008 won hij een oeuvre-award tijdens de Gouden Loeki uitreiking. Piekema's laatste commercial is tot en met 30 december te zien op de Nederlandse televisie. Op ah.nl/bedankt en het Albert Heijn YouTube-kanaal kunnen fans nog de hoogtepunten uit de afgelopen tien jaar terugkijken.

Albert Heijn stelt dankbaar terug te kijken op de inzet van Piekema. De keten beschouwt zijn vertrek als een moment om ,,vernieuwing'' door te voeren in de reclame-uitingen. Daarover maakt Albert Heijn in het eerste kwartaal volgend jaar meer bekend.

Economie
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Kabinet laat minimumloon eerder stijgen; AOW ook verhoogd'

Ondanks oorlog groeit Russische economie

Knot: ECB moet rente in juli verhogen naar kwart procent

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update woensdag, dag 84

'Gehaktdag' maakt zijn naam weer waar

Saudi-Arabië koopt zich voor miljarden in bij Nintendo

Maarten van Beek (ING) over hoe je je personeel meekrijgt in je transformatie

#63: RePowerEU: 300 miljard euro om voor 2030 van het Russische gas af te komen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden