
De krimp in het eerste kwartaal is de grootste in de motor- en autobranche sinds het tweede kwartaal van 2009. Geen enkele bedrijfstak wist zich te onttrekken aan de malaise.
De omzet van bedrijven actief in de handel en reparatie van zowel personenauto’s als motorfietsen daalde stevig met respectievelijk 17 en bijna 20 procent. Voor beide bedrijfstakken is dit de grootste omzetdaling ooit door het CBS waargenomen.
Importeurs
Ook importeurs van nieuwe personenauto’s moesten flink inleveren. Zij
zagen hun opbrengsten afnemen met ruim 23 procent ten opzichte van het
jaar ervoor. De belangrijkste reden voor de malaise in de branche is de
daling van het aantal verkopen. In april gaf de helft van de
ondervraagde bedrijven aan het meest last te ondervinden van een gebrek
aan vraag. Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van het vierde
kwartaal van 2011.
De omzetontwikkeling in omringende landen vertoonde de afgelopen jaren ongeveer eenzelfde patroon als in Nederland, ondanks uiteenlopende regelingen om autoverkopen te stimuleren. Ook in België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg kromp de omzet in het afgelopen jaar. In 2011 wist de branche in deze landen, net als in Nederland, nog omzetgroei te realiseren.