Papieren mannenglossy FHM ter ziele
Het mannentijdschrift FHM, is niet meer. Uitgeverij Free Media Group heeft de stekker er uitgetrokken. Creatief directeur Jan Heemskerk werkt nog aan een digitale doorstart.
Het laatste nummer verscheen in juni. Het was volgens Heemskerk niet meer rendabel om het tijdschrift tien keer per jaar uit te brengen. "We hadden te maken met een teruglopende advertentiemarkt en een teruglopende lezersmarkt."
Carolien Vader, bladenmaker en media-adviseur, is niet verbaasd over het nieuws. "Het gaat het slecht met de markt van mannenbladen. Het gerucht ging al een tijdje dat dit blad in de gevarenzone zat."
'Tijdschriftenmarkt zit overvol'
"De markt van tijdschriften is over- en overvol. En zeker voor zo'n klein taalgebied als Nederland. Dat komt omdat de productiekosten door digitalisering de afgelopen decennia heel laag zijn geworden. Daardoor zijn veel mensen tijdschriften gaan uitbrengen, ook buiten het domein van de traditionele uitgevers om. De markt is dus overvol en begint langzamerhand te saneren", legt Vader uit.
Papieren ontlezing
Creatief directeur Jan Heemskerk wijt het aan 'papieren ontlezing'. "Uit onderzoek van Deloitte blijkt uit cijfers uit Engeland dat de papieren ontlezing wel meevalt. In een paar categorieën vindt de overstap van papier naar tablet plaats, zoals bij een kooktijdschriften. Bij jongere groepen is dat wat groter, dan bij lezers op leeftijd. Maar het is wel zo dat mannen 40 procent meer geneigd zijn om over te stappen naar de tablet."
Nieuw platform
FHM verscheen 13 jaar geleden voor het eerst. Heemskerk was de eerste hoofdredacteur van het mannenblad 'For Him Magazine', dat zich richt op 'babes, auto's, games en entertainment'.
De Towel Media Group heeft FHM overgenomen van de huidige uitgever Free Media Group en wil er een compleet nieuw digitaal platform van maken. Heemskerk en de huidige hoofdredactie van FHM zullen hier niet bij betrokken zijn.