ENT8 nov '13 08:38

Muziekevenement lucratief voor industrie

Auteur: ANP Nieuws

AMSTERDAM - Nederlanders hebben vorig jaar 715 miljoen euro uitgegeven aan muziek.

ANP
ANP

Dat geld besteedden ze aan concerten, dance-evenementen en de aankoop van cd's, downloads en streams. Bijna driekwart van de totale uitgave, 525 miljoen euro, komt voor rekening van live muziekevenementen. Tot 2017 zal dat met 12 procent stijgen naar 587 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van PwC.

De grote evenementen hebben weinig last van de crisis. Zo heeft de Zwarte Cross dit jaar 150.000 bezoekers verwelkomd. "We zien geen ander beeld bij grote concerten. Binnen enkele minuten zijn optredens van de grootste artiesten uitverkocht. Ook de dominante positie van Nederlandse dj's vertaalt zich in drukbezochte dance-events waar reclame maken bijna niet voor nodig is", zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. "Tien jaar geleden waren er zo'n vier dance-events. Nu zijn het er tientallen, die allemaal populair zijn. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo'n 50 miljoen euro omzet voor alleen al de dance-events."

Kleinere evenementen hebben het wel moeilijk. Bezoekersaantallen blijven achter en bezoekers houden de hand op de knip. "Vooral de kleinere concerten en festivals zijn afhankelijk van overheidssubsidies. Die lopen al jaren terug en bedreigen sommige festivals in hun voortbestaan", denkt Van Eeden.

Gerelateerde artikelen