ENT26 sep '13 05:59

Jersey Boys-ster Driesen blijft bescheiden

Auteur: ANP Nieuws

UTRECHT - Zijn hoofdrol in de nieuwe musical Jersey Boys werd in alle recensies de hemel in geprezen.

ANP Kippa
ANP Kippa

Toch blijft de Belgische acteur Tim Driesen, die zanger Frankie Valli speelt, zeer bescheiden onder het succes. Zes vragen aan de 35-jarige musicalster, die met de voorstelling die nu in het Beatrixtheater te zien is zijn debuut in Nederland maakt.

Alle recensies over Jersey Boys waren het over één ding eens: jij bent de ster van de voorstelling. Hoe voelt dat?

“Ik loop nu wel even op wolken. Het is moeilijk te geloven dat al die lovende woorden echt voor mij zijn. Ja, natuurlijk is het leuk om applaus en lof te krijgen. Maar het gaat er uiteindelijk om dat je niet alleen de critici voor je weet te winnen, maar ook het publiek. Iedereen die de voorstelling kijkt, schrijft in zijn hoofd een recensie. Ik geniet nu even, maar daarna moeten we gewoon weer elke dag heel hard werken om al die recensies positief te laten zijn.”

Was je zelf tevreden over de première afgelopen zondag?

“Ik ben zelf mijn grootste criticus. Eigenijk ben ik nooit tevreden over optredens. Ik heb natuurlijk de dankbaarste rol van het stuk: het draait uiteindelijk vooral om Frankie Valli, die tot het eind toe de spil van de Four Seasons blijft. Ik mag de meeste nummers zingen. Maar als er geen enkele chemie met de andere drie hoofdrolspelers was, was er ook geen goede show. Ik doe het echt niet alleen. En uiteindelijk is de muziek de échte ster van de voorstelling.”

Je bent 35, en trad al overal ter wereld op. Waarom leren we je in Nederland nu pas kennen?

“Dat is eigenlijk toeval: ik reis naar de plek waar het werk is. Ik heb vijftien jaar in Londen gespeeld en gewerkt, en speelde de afgelopen jaren twee shows in België, waaronder Galileo in We will rock you. Daardoor wist Stage Entertainment dat ik heel hoog kon zingen en dus misschien wel een goede kandidaat voor Jersey Boys was. Je kan als musicalacteur echt niet voor elke rol auditeren. En het is altijd ook een kwestie van geluk.”

Voelt Nederland na vijftien jaar West End niet als een stap terug?

“Integendeel! Londen is geweldig, begrijp me niet verkeerd. Maar er zijn daar elke dag tientallen musicals te zien. En het talent is dus ook heel erg verspreid over die shows. In Nederland wordt het talent veel meer geconcentreerd: er zijn hier drie, misschien vier musicals te zien. Dus aan die paar shows werken volgens mij wel de aller-, allerbeste mensen. Bovendien is het publiek hier in Nederland enorm dankbaar: dit soort reacties tijdens een voorstelling heb ik nog niet vaak meegemaakt.”

Woon je nu in Nederland?

“Ja, in Amsterdam. Ik ben speciaal voor deze job verhuisd. Dat hoort bij het werk, ik heb de afgelopen jaren overal en nergens gewoond. Maar Nederland heeft ook een soort magische aantrekkingskracht voor me. Niet alleen omdat Nederlanders leuke mensen zijn, of omdat Amsterdam knusser is dan Londen. Maar ook omdat ik als klein jongetje hierheen kwam om musicals te kijken. In Vlaanderen waren toen nog helemaal niet van dit soort enorme producties te zien.”

Zo'n hectische carrière moet wel een aanslag op je sociale leven zijn. Is er nog ruimte voor liefde?

“Nee, daar heb ik eigenlijk al jaren geen tijd voor! En al helemaal niet sinds ik hier in Nederland woon. Ik ben non-stop bezig geweest met repetities. Soms spreken mensen mij aan die mij leuk vinden. Maar ze kennen mij vooral als het personage dat ik op het podium speel. Ik kan me voorstellen dat mensen warme gevoelens koesteren voor iemand als Frankie Valli, dat zou ik ook kunnen. Bovendien ben ik heel slecht met complimentjes. Je kiest dit vak niet omdat je liefdesverklaringen hoopt te krijgen, maar omdat je het geweldig vindt om avond aan avond te mogen zingen, en mensen daar blij mee te maken.”

Jersey Boys is nu te zien in het Beatrixtheater in Utrecht.