'Politiek luistert nog niet naar onderwijs'
DEN HAAG (ANP) - De overheid en de politiek luisteren nog steeds niet goed naar alle belanghebbenden in het onderwijs bij het maken van nieuw beleid.
Dat concludeert de Onderwijsraad in een advies dat hij donderdag presenteerde aan de Tweede Kamer.
Het adviesorgaan keek op verzoek van de Tweede Kamer naar de manier waarop politici zijn omgegaan met de conclusies van de commissie-Dijsselbloem uit 2008. Deze commissie onderzocht alle onderwijsvernieuwingen sinds het begin van de jaren 90 en wat daarvan terechtgekomen was. Kern van de aanbevelingen was dat de overheid de kwaliteit van het onderwijs beter moest bewaken en dat onderwijshervormingen nooit meer zonder draagvlak uit de sector zelf moesten worden opgelegd.
Maar sindsdien is er niet veel veranderd, stelt de raad. De afgelopen jaren zijn er tal van maatregelen genomen waarbij de kennis vanuit het onderwijsveld en de wetenschap niet genoeg is betrokken. Ook is niet voldoende gekeken naar de effecten van het beleid en de onderling samenhang.
Discussie
Behalve de besturen en bonden moeten ook schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen aandacht krijgen, stelt de Onderwijsraad. Het is nodig tegenspraak te organiseren en die te waarderen om verkokering en tunnelvisie te voorkomen en zwakten in het beleid boven water te krijgen.
Politici lijken het gesprek over onderwijsvernieuwing uit de weg te gaan, omdat ze bang zijn om vernieuwingen opnieuw op te dringen. Maar de discussie moet juist wel gevoerd worden, vindt de raad. De overheid moet zich in haar beleid richten op hoofdlijnen zoals het lerarenbeleid en de samenhang in het onderwijs en eventueel krachtig ingrijpen als het stelsel in het geding is.