BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
POLITIEK

'ProRail verzweeg veiligheidsrisico'

  • ANP Nieuws
vrijdag 15 november 2013, 10:19

DEN HAAG (ANP) - ProRail zou een veiligheidsrisico op het spoor voor de Tweede Kamer hebben verzwegen.

ANP
ANP

SP en ChristenUnie willen daarover opheldering. Woordvoerders van beide fracties hebben dan gezegd na een bericht in De Telegraaf van vrijdag.

ProRail zou de Kamer nooit hebben verteld dat een systeem om te voorkomen dat treinen door een rood sein rijden niet helemaal veilig is. Machinisten kunnen niet op hun dashboard zien of het systeem aan of uit staat. Als het is uitgeschakeld, kunnen machinisten zonder dat ze het weten door rood rijden.

Volgens ProRail wist de Kamer bij de invoering van het zogenoemde atb-vv-systeem dat er geen monitoring werd geïnstalleerd. De Kamer ging daarmee akkoord. Vandaar ook dat de spoorbeheerder zich verbaast over de vragen van de politiek partijen. Overigens komt er wel een monitoringssysteem op het systeem dat moet voorkomen dat treinen door rood rijden als ze niet harder dan 40 kilometer per uur gaan.

Politiek
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

College-onderhandelingen duren langer dan normaal

Provincie Loehansk bijna in Russische handen: 'kan zijn dat de Russen daarna willen praten'

Opnieuw miljardentegenvaller voor Kaag: 'Hele dure grap'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Dit is Lucid van plan in Nederland

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Zijn we te bang voor escalatie?

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

Waarom we netter zouden moeten praten tegen dieren

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden