New Articles7 jan '16 10:10

'Geloofwaardigheid keurmerken in het geding'

Auteur: Jeroen Pen

Keurmerken schieten als paddestoelen uit de grond, terwijl steeds onduidelijker wordt waar ze eigenlijk voor staan. Hierdoor staat de geloofwaardigheid van alle keurmerken onder druk, waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt.

Foto:  Bianca Spelt/ANP
Foto: Bianca Spelt/ANP

Ze waren ooit bedoeld als kwaliteitsaanduiding, als signaal dat de productie op een verantwoorde manier was uitgevoerd en je zonder verdere zorgen tot aanschaffen over kon gaan. Maar inmiddels zijn er honderden keurmerken, en ervaren consumenten ze steeds vaker als marketing.

Wildgroei
Anita Vegter, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), herkent het probleem. "Door de wildgroei aan keurmerken kunnen mensen het kaf niet langer van het koren scheiden." Eigenlijk kan iedereen een indrukwekkend logo ontwerpen en deze ergens op een product plakken, bevestigt Vegter. "Hierdoor verliezen consumenten vertrouwen in keurmerken in het algemeen."

Duidelijk kader
Het is aan het bedrijfsleven zelf om dit vertrouwen te herstellen en onafhankelijke controle te regelen, zegt Vegter. “Er moet een duidelijk kader komen waar keurmerken aan moeten voldoen. Bedrijven moeten zich hieraan committeren, zodat het voor toezichthouder ook makkelijker wordt om te handhaven.”

Gerelateerde artikelen