New Articles19 jun '15 11:49

De Nederland School moet carrièremogelijkheden docenten vergroten

Auteur: BNR Webredactie

Een school die docenten naar een hoger niveau moet tillen, dat is het idee achter de Nederlandse School. De school begint na de zomer met een opleiding tot meester-docent. Leraren kunnen daarmee een expert in hun vak worden.

'Een meester-docent is een docent die vakinhoudelijk al heel sterk is, maar zich wil vernieuwen door te onderzoeken, te ontwerpen en te ondernemen', legt minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uit. 'Een docent die creatief en onderzoekend is.'

Volgens Bussemaker is het een goed idee dat leraren zich na de lerarenopleiding verder bijscholen. 'Op een lerarenopleiding heb je veel geleerd, maar voor de klas staan is een hele kluif. Het is daarom van belang meer te leren.'

 
 
 
 
 
 
Vernieuwen
De Nederlandse School gaat met scholen samenwerken die willen vernieuwen, legt Bussemaker uit. 'Drie leraren van zo'n school doen aan een leergang mee en moeten de opgedane kennis verder verspreiden op de school waar ze lesgeven.'

Het ministerie van Onderwijs steunt het initiatief met een tijdelijke ondersteuning zodat de Nederlandse School 'een begin kan maken'. Daarna is het de bedoeling dat die zichzelf kan bedruipen en dat scholen de cursuskosten van leraren betalen.

Carrière
Volgens Bussemaker vergroot De Nederlandse School de carrièremogelijkheden van docenten. 'Leraar zijn is een prachtig vak, maar veel mensen denken dat als je eenmaal leraar bent, je dat voor 45 jaar bent. Ik wil stimuleren dat er meer waardering voor de docent komt en dat er meer kansen voor leraren komen op de arbeidsmarkt.' Bussemaker noemt als voorbeeld de 'hybridedocent': mensen die een deel van de tijd in het bedrijfsleven werken en een aantal uren per week voor de klas staan.

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen