New Articles28 mei '13 19:26Aangepast op 28 mei '13 20:06

BNR Juridische Zaken | ‘Staatssecretaris moet Transavia tot orde roepen’

Auteur: Renee van Heteren

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport moet vliegtuigmaatschappijen die zich niet houden aan Europese regels ter verantwoording roepen. Staatssecretaris Mansveld (PvdA) van Infrastructuur en Milieu moet daar opdracht voor geven.

Dat zegt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken bij BNR Juridsche Zaken. Zij zegt dit naar aanleiding van onderzoek van juridisch-financieel dienstverlener DAS waaruit blijkt dat Transavia en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen als RyanAir en Corendon zich nog niet neerleggen bij Europese regels rondom vluchtvertraging.

Naar de rechter
Het Europese Hof van Justitie bepaalde in 2005 dat luchtvaartmaatschappijen passagiers bij een vluchtvertraging van meer dan drie uur financieel moeten compenseren, tussen de 250 en 600 euro per persoon. Veel vliegmaatschappijen waren het oneens met dat oordeel en betaalden niet zomaar uit. Zij vochten duizenden individuele zaken uit in de rechtszaal. Een half jaar geleden oordeelde het Hof nogmaals dat de bedrijven geld terug moeten betalen bij lange vertragingen. DAS ziet dat veel maatschappijen sindsdien in de pas lopen. Zij vechten minder zaken uit bij de rechter. Maar een aantal van hen legt zich niet bij het oordeel neer. ‘Transavia, Corendon en RyanAir zijn luchtvaartmaatschappijen waarvan nog veel zaken bij de rechter komen’, zegt jurist Peter Meijer van DAS.

Vogels
De maatschappijen die nu nog steeds niet willen uitbetalen na vertraging beroepen zich op buitengewone omstandigheden of overmacht, zoals vogels die tijdens een vlucht  de motor in vliegen of een aswolk na een vulkaanuitbarsting. Want in de Europese verordening staat dat er dan géén compensatie betaald hoeft te worden. Technische omstandigheden vallen volgens het Europees Hof niet onder de buitengewone omstandigheden.

En daar is Transavia het niet mee eens. Het bedrijf laat in een reactie weten: "Zeer actueel is de vraag of (indicaties van) technische mankementen, die zich onverwacht voordoen tijdens het operationeel zijn van het vliegtuig, en die niet werden vastgesteld tijdens het onderhoud of het gevolg zijn van onvolkomen onderhoud, kunnen worden gekwalificeerd als ‘buitengewone omstandigheden’. Hierin volgt transavia.com het beleid van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport, die onverwachte technische mankementen tijdens de operatie in beginsel als een buitengewone omstandigheid ziet, tenzij de luchtvaartmaatschappij het voorvallen daarvan had kunnen voorkomen met redelijke maatregelen."

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport is wettelijk verantwoordelijk voor de handhaving van de Europese verordening. PvdA-kamerlid Attje Kuiken noemt het kwalijk dat de Inspectie de lijn van Transavia volgt, en dus niet optreedt tegen maatschappijen die zich bij technische mankementen beroepen op overmacht. Ze zegt daarover: "In beginsel zijn technische mankementen geen reden om niet uit te keren. De maatschappijen zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen in plaats van te treuzelen. De Inspectie voor Leefomgeving roept ze onvoldoende tot de orde. De Inspectie moet in opdracht van staatsecretaris Mansveld de maatschappijen ter verantwoording roepen, bijvoorbeeld met een bestuurlijke boete".

Op 12 juni is er een debat in de Tweede Kamer over de luchtvaart en dan brengt Kuiken dat punt naar voren.

Gerelateerde artikelen