New Articles13 feb '12 11:23

Yes we care - hoe de zorgverzekeraar u gezond wil maken

Auteur: Elfanie toe Laer

Een financiële prikkel is de beste manier om Nederlanders gezonder te maken, dat zegt hoogleraar Guus Schrijvers in BNR Gezond. De Zuid-Afrikaanse zorgverzekeraar Discovery voerde zogenaamde Vitality points in, punten die klanten kunnen verdienen als zij gezond leven en die in klinkende munt worden uitbetaald - als korting op de premie. Toen Schrijvers hierover hoorde, werd hij zó enthousiast, dat hij nu stad en land afreist om deze Health miles, zoals hij ze noemt, aan de man te brengen.

Zorgverzekeraar Achmea is een van de eerste die door Guus Schrijvers werd benaderd. "Het is de moeite waard om te bekijken," dacht Jeroen Crasborn, senior adviseur Zorgstrategie bij Achmea. Hij maakt zich zorgen over het toenemend aantal dikke kinderen en volwassenen dus onderneemt, net als andere zorgverzekeraars, van alles om zijn klanten gezonder te maken. Dat scheelt immers geld. Toch staat hij niet meteen onverdeeld positief tegenover het sparen van Health Miles. "Voor de premie moeten wij zorg inkopen," zegt hij. "Je moet keuzes maken: wat doe je met je geld? Korting geven aan gezonde klanten of niet." Hij zou zijn klanten willen het plan dan ook voorleggen voordat het wordt ingevoerd.

Volgens Guus Schrijvers komt het met alle kritiek wel goed en zijn de Health Miles hoe dan ook de toekomst. Over drie jaar sparen we ze, net zoals bonuspunten en Airmiles. Daar durft Crasborn zich nog niet op vast te pinnen, maar: "Wij willen in ieder geval meedenken."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen