
Volgens de minister hadden te veel treinen vorig jaar vertraging. Ook waren reizigers niet tevreden over de informatie bij verstoringen en beschikbare zitplaatsen.
Schultz van Haegen: ‘De reiziger moet kunnen vertrouwen op de trein. Die afspraak heb ik met de Nederlandse Spoorwegen en daar reken ik hen op af.’
Voorwaardelijke boete
Volgens afspraken moet per jaar 93% van alle treinen op tijd zijn. Is het minder, dan kan het ministerie een voorwaardelijke boete opleggen. Als de NS zich in het jaar erop verbetert wordt de boete alsnog van tafel geveegd.
De NS heeft dus nog even de tijd om de prestaties te verbeteren. Begin 2012 neemt de minister een beslissing over de definitieve boete over 2010.
Bomvolle intercity
Vanaf dit jaar wordt het spoorbedrijf niet meer alleen afgerekend op hoeveel treinen er te laat zijn, maar ook op hoeveel reizigers er in die treinen zaten. Een bomvolle vertraagde intercity weegt dan zwaarder dan een vertraagde trein die bijna leeg was. Op deze manier wil de minister de reiziger meer centraal stellen.