Gemak versus Privacy
BNR Nieuwsradio en Van Doorne gingen met ondernemers, managers, databeheerders en juristen op 7 juni in debat over De Business Case Big Brother.
Klantgegevens bieden voor bedrijven ongekende mogelijkheden. Maar waar eindigt klantgerichtheid en begint de aantasting van de privacy?
Jeroen Terstegge, voorzitter van de RCO Commissie Privacy (VNO-NCW / MKB Nederland)
Heini Withagen, mede-oprichter en technisch directeur van het full-service internetbureau Mirabeau b.v.
Bart Schermer, partner en medeoprichter van Considerati, alsmede universitair docent aan de vakgroep ICT recht, Universiteit Leiden.
Brenno de Winter, onderzoeksjournalist met specialisatie in IT-beveiliging en privacy.
Bart Combée, directeur van de Consumentenbond
Spraken onder leiding van BNR's Rens de Jong over de volgende stellingen:
- Bedrijven zijn te creatief in het omgaan met klantgegevens
- Als de burger bereid is info af te staan dan hoef je ze daar als bedrijf niet voor te behoeden
- Privacywetgeving moet strenger gehandhaafd worden
Bekijk het filmpje hieronder om te zien hoe het debat verliep.
Neelie Kroes, vice-voorzitter van de Europese
commissie en verantwoordelijk voor de digitale agenda in Europa deed de inleiding voor het debat.