Kwart van de consumenten is duurzaam
Het afgelopen jaar is duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen in Nederland steeds vanzelfsprekender geworden voor de consument. Uit onderzoek blijkt dat 26 procent van de consumenten aandacht besteed aan duurzaam ondernemen.
Dit valt te lezen in het 'Dossier Duurzaam 2011'. Hierin werd de houding van de consument ten aanzien van duurzaam ondernemen en het duurzame imago van merken onderzocht.
Duurzame consumenten
In 2010 leefde 22 procent van de consumenten bewust duurzaam, in 2011 steeg dit naar 26 procent. Ook steeg het aantal consumenten dat duurzaam ondernemen als aankoopcriterium heeft van 25 procent naar 32 procent.
Toekomstvisie
De consumenten verwachten dat in de toekomst de aandacht voor duurzaamheid alleen maar zal toenemen. Ze vinden duurzaam vooral belangrijk bij energiebedrijven, luchtvaartbedrijven en automobiliteit. Daarnaast verwachten de consumenten dat bedrijven met een groot milieu-impact het meest duurzaam ondernemen.
Sceptici
Toch is niet iedereen zo positief. Eén derde van de consumenten denkt namelijk dat duurzaam ondernemen een marketingtruc is. Deze groep is echter kleiner dan vorige jaren.