CO2-uitstoot Facebook-gebruiker komt overeen met kop koffie
Social mediabedrijf Facebook onthult voor het eerst haar ecologische voetafdruk. De jaarlijkse CO2-uitstoot per gebruiker staat gelijk aan een kop koffie.
Facebook heeft gisteren voor de eerste keer zijn CO2-uistoot bekend gemaakt en ook nog aangekondigd in 2015 het platform met 25 procent hernieuwbare energie te runnen.
Broeikasgassen
Facebook stootte 19 procent minder broeikasgassen uit in 2011 in vergelijking met concurrent Google, die in 2010 1,5 mln ton uitstootte.
De jaarlijkse carbon footprint van elke Facebook-gebruiker betreft 269 gram, dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van een kopje koffie.
Hernieuwbare energie
Facebook is daarnaast ook transparant over zijn energieverbruik. Datacentra nemen zo’n 1,3 procent van het wereldwijde energieverbruik voor hun rekening. Bij Facebook is zo’n 27 procent afkomstig van kolencentrales.
Facebook hoopt met de opening van een 'groene' datacentrum in Zweden in 2014 de carbon footprint wat kleiner te maken. Hiermee maakt de social mediaconcern een begin aan de doelstelling om in 2015 25 procent van de huidige energiemix te halen uit hernieuwbare bronnen.
Transparantie
Het is een primeur dat Facebook zo open is over zijn ecologische voetafdruk. Op deze manier wil het bedrijf meer begrijpen over zijn impact op het milieu en wil hier verantwoordelijkheid voor nemen.Facebook neemt zich dan ook zeker voor om transparant te blijven over deze gegevens.
Greenpeace is blij met de openheid van Facebook, zeker omdat tranparantie zeldzaam is onder weborganisaties. Amazon, bijvoorbeeld, geeft nog steeds geen informatie over zijn energieverbruik.