New Articles9 mrt '11 18:04

Energiebedrijven moeten boeten voor misleidende huis-aan-huis verkoop

Auteur: Harmen Simon Teunis

De NMA heeft twee energiebedrijven een miljoenenboeten opgelegd.

Twee Nederlandse energiebedrijven moeten een miljoenenboete gaan betalen voor misleidende verkooptechnieken. Volgens de NMA was hun huis-aan-huis-verkoop misleidend en zijn klanten verkeerd ingelicht. Het bedrijf Energie:direct kreeg een boete van ruim 1 miljoen euro. Een ander bedrijf, Greenchoice, kreeg een boete van twee miljoen.
Jaap de Keyser, lid van de Raad van Bestuur bij de NMA en verantwoordelijk voor de energiemarkt zegt dat de boete zo hoog is omdat de bedrijven het vertrouwen van de consument hebben beschadigd, daarnaast wordt de boete gerelateerd aan de omzet van de bedrijven. "Wij voeren als NMA een high-trust beleid. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de energiebedrijven zich bij huis-aan-huis verkoop aan de spelregels houden. Als dat niet gebeurt dan treden wij hard op."
In veel gevallen wisten klanten niet waar zij voor tekenden. Vooral de voorwaarden van het contract waren voor veel mensen niet duidelijk. Ook zou in veel gevallen sprake zijn van misleidende informatie. De Keyser: "Het bleek dat klanten niet wisten dat ze tekenden voor een contract maar dat ze dachten ze een informatiepakket kregen. Sommige klanten hadden de indruk dat ze een korting kregen bij hun huidige leverancier terwijl ze in feite overstapten naar een andere leverancier."
In de boete is overigens een korting meegenomen als beloning voor het beëindigen van de colportage praktijken. Dat is niet voldoende in de ogen van Greenchoice. Het bedrijf kondigde aan de boete aan te vechten, omdat ze het bedrag buitensporig hoog vinden. "Ze hebben uiteraard het recht om in beroep te gaan. De rechter zal dan uiteindelijk oordelen of dit terecht is of niet", zei Jaap de Keyser

Gerelateerde artikelen