New Articles13 mei '11 13:05Aangepast op 13 mei '11 16:33

BNR's Innovation Battle: stop de file!

Auteur: Nina van den Dungen

BNR-luisteraars zitten veelal in de auto en dus ook in de file. Wij vroegen u om mee te denken hoe we die files binnen een jaar zouden kunnen verminderen. Alles mag, alles kan, als de ideeën maar innovatief en haalbaar zijn!

Bijna driehonderd reacties kregen we; een overweldigend aantal waar we zeer blij mee zijn! Uit de vele goede ideeën hebben we vier genomineerden gekozen. Onderstaand hun (concept-)plan.
Serious game
Jasper Soetendaal maakt van het file mijden een ‘serious game’ waarmee punten kunnen worden verdiend die ingewisseld kunnen worden voor kortingen op allerlei producten of activiteiten. ‘Spitsteam’ noemt hij het spel. Automobilisten registreren zich met hun kenteken op de website van Spitsteam en worden willekeurig ingedeeld bij een team; aangeduid met een kleur. Een teamsticker, bijvoorbeeld blauw, op de achterruit laat zien bij welk team je hoort. Op basis van z’n rijpatroon – die gegevens worden verkregen uit de kentekenregistratie van Rijkswaterstaat - krijgt een deelnemer via de website doelstellingen (missies) aangereikt.
Bijvoorbeeld: morgen niet in de spits rijden. Dit levert 100 punten op, of: omrijden om een file te ontwijken. Dit levert 10 punten op. Op die manier kan elk spitsteam punten verdienen. De camera’s van Rijkswaterstaat registeren wanneer Spitsteam-leden rijden en hoeveel punten ze hebben verdiend. In een dagelijkse e-mail en op de website is te zien welk team het klassement lijdt, hoeveel punten er zijn verdiend, welke individuele missies er zijn behaald en wat de doelstellingen zijn voor de volgende dag. Leuke bijkomstigheid: op de weg kom je ongetwijfeld leden van je eigen team tegen!
De beste locatie
Chris Scholten heeft een ander idee dat specifiek is gericht op mensen die, zowel zakelijk als privé, afspraken op locatie hebben. De website youpsa.nl geeft gratis advies waar de afspraak het beste plaats zou kunnen vinden, zodat de deelnemers elkaar op een, voor iedereen, snelle manier kunnen ontmoeten. Op de website Youpsa.nl kun je de vertrekpunten van alle deelnemers aan een afspraak invoeren. Bijvoorbeeld; iedereen vertrekt vanaf zijn huisadres. Met een druk op de knop vindt de website vervolgens de vijf meest efficiënte locaties waar de afspraak plaats zou kunnen hebben.
De hoofdboeker selecteert één van de genoemde locaties en alle deelnemers ontvangen een e-mail met daarin de locatie, het tijdstip van aanvang plus de verwachte individuele reistijd. Afspraken kunnen ook direct in de digitale agenda van Youpsa worden geplaatst. Op deze manier zorgt Youpsa voor meer spreiding van het verkeer en een efficiënte manier voor alle deelnemers om zonder veel vertraging op locatie te verschijnen.
Snelheid regelen
Pieter van Poll wil de files verminderen door de snelheid van auto’s meer gelijk te trekken. Nu vallen vaak gaten in de rechterrijbaan omdat automobilisten graag inhalen wanneer voorliggers trager rijden dan zij. Volgens Van Poll is een meer gelijke snelheid te realiseren door nieuwe auto’s te voorzien van een snelheidsregelaar. Wanneer er harder dan 80 kilometer per uur gereden wordt, zal de snelheid uitsluitend met stappen van vijf kilometer per uur worden verhoogd of verlaagd. Dit zorgt ervoor dat auto’s meer dezelfde snelheid rijden waardoor afremmen en inhalen minder vaak nodig zal zijn.
Als tweede stap wil Van Poll het cruisecontrol-systeem uitrusten met een dwingend snelheidsadvies bij filevorming. Hierdoor rijden auto’s veelal eenzelfde snelheid waardoor een ‘harmonica-effect’ uitblijft. Als laatste stap kunnen auto’s worden uitgerust met een geavanceerde cruisecontrole die communiceert met systemen van andere auto’s. Weggebruikers krijgen op deze manier real-time informatie door van mede-weggebruikers, ook van auto’s buiten hun directe gezichtsveld. Hierdoor ontstaat een goed beeld van de verkeerssituatie direct om hen heen en wat verder vooruit, waardoor iedereen sneller kan anticiperen op de situatie op de weg.
Snelle prognoses
Reinoud de Lange wil verkeersinformatie gebruiken om sneller en eerder prognoses te maken van de drukte. Dit gebeurt nu natuurlijk al, maar het moet gekoppeld worden aan de planning van individuele gebruikers, vindt De Lange. Zijn idee gaat er vanuit dat iedereen zich inschrijft voor de route die hij/zij wil rijden. Wanneer deze te druk is, wordt een alternatieve route aangeboden. Hoe meer reizigers gebruik maken van dit systeem, hoe beter de prognose en de planning zal zijn. Het systeem zal ook rekening houden met ongelukken en werkzaamheden en dit real-time terugkoppelen aan de weggebruikers. Dit gebeurt via applications op smartphones of per sms of e-mail.
De Lange pleit ook voor het aanpassen van navigatiesystemen, zodat sneller alternatieve routes kunnen worden aangeboden die gekoppeld zijn aan de planning van de weggebruiker. Nu komt het vaak voor dat men al in de file staat wanneer een alternatieve route wordt berekend. Ook de snelheid moet variabel gemaakt worden aan de planning, zodat de meest optimale doorstroming kan worden bereikt.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen