Een groot deel van de mobiele bellers weet niet wat er in het contract staat. Maar vooral na de contractperiode kunnen zij tegen zeer hoge kosten aanlopen. Zogenaamde kortingen blijken dan helemaal geen kortingen. De belangrijkste tip: let op je belgedrag.
Mobiele belmarkt gekrompen
Voel je je gepakt door je provider? Die provider voelt zich op zijn beurt weer gepakt door de regelgevers. De Nederlandse mobiele telefoniemarkt is namelijk afgelopen jaar met 0,5%
gekrompen tot 6,28 miljard euro als gevolg van opgelegde
tariefsverlagingen, meldde onderzoeksbureau Telecompaper vrijdag. In 2009 groeide die markt nog met 0,9%.
De
daling van de 'voice' omzet werd niet volledig gecompenseerd door de
groei van 'non-voice' omzet, zoals de omzet uit sms-en en datagebruik.
Het aandeel in de totale omzet van diensten die niet met bellen te maken
hebben bedraagt inmiddels 32%.
Bescheiden terugkeer verwacht
Voor 2011 verwacht Telecompaper
een bescheiden terugkeer naar groei met 0,5%. Voor de periode 2010-2015
is de verwachte jaarlijkse groei 1,6%, vooral gedreven door een sterke
toename van datagebruik.
Maar of die groei straks terug te zien is op uw belrekening is maar de vraag. Want zelfs de spelers op de markt die hun omzet het afgelopen jaar wel wisten te verhogen, bieden hun klanten vaak ondoorzichtige contracten, waarbij gebruikers zonder het te weten erg veel moeten betalen.
BNR's Pieter van der Werff neemt de grootste valkuilen -en oplossingen- door, luister via de knop rechts van dit artikel.
KPN nog steeds bovenaan
Van de drie aanbieders met een eigen
mobiel netwerk wist alleen Vodafone Group plc (VOD.LN) zijn omzet in
2010 te vergroten, met 6,1%. T-Mobile, onderdeel van Deutsche Telecom AG
(DTEGY) en Koninklijke KPN nv (KPN.EA) zagen hun omzet met
respectievelijk 3,0% en 2,9% dalen.
KPN bleef afgelopen jaar
afgetekend marktleider in Nederland, al ging het aandeel licht omlaag
tot 49%. Vodafone zag zijn marktaandeel licht stijgen tot meer dan 27%,
terwijl T-Mobile's marktaandeel relatief stabiel bleef op 24%.
Is dat 't telefoonnummer of de factuur?
Mobiel bellen wordt steeds goedkoper. Als je ten minste niet in één van de vele valkuilen trapt die de providers voor je in petto hebben.