Zakenman Victor Muller, geschoold als advocaat, kocht in 1999
het roemruchte merk Spyker dat in 1926 failliet ging. Hij wilde
exclusieve sportauto's bouwen naar een ontwerp van ingenieur Maarten de
Bruin. Het bedrijf kreeg in 2004 een notering op de beurs in Amsterdam.
Een
jaar later kregen Muller en De Bruin ruzie over de te volgen koers. De
Bruin wilde zich uitsluitend bezighouden met sportauto's, terwijl Muller
ook luxe terreinwagens wilde maken.
Het vertrek van de ontwerper
leek Muller niet te deren. Met een door analisten als onemanshow
omschreven dadendrang, greep de flamboyante zakenman elke mogelijkheid
aan zijn bolides voor de dag te brengen. Onderdeel van de
marketingstrategie was de aanwezigheid in Hollywood, 's werelds grootste
toneel. Muller slaagde erin zijn auto's een rol te geven in films als
Basic Instinct 2, Rogue en The Pink Panther. Ook zijn Spykers te zien in
diverse computerspelletjes.
Maar het bedrijf uit Zeewolde kwam
ook meermaals negatief in het nieuws. Het dieptepunt was het rampjaar
2007. Het bedrijf kampte met een aanhoudende stroom negatieve berichten
over wanbetaling en een kwakkelende financiële positie. Als gevolg van
de negatieve berichten trad Muller af als topman, maar bleef nog wel in
dienst van het bedrijf.
Het voorgaande jaar nam Spyker het
Midland F1-team over voor een bedrag van 106,6 miljoen dollar. Spyker
werd financieel gesteund door een groep investeerders, onder wie
internetondernemer Michiel Mol. Na amper een jaar actief te zijn geweest
in het miljoenencircus van de formule 1 verkocht Spyker zijn
verlieslatende renstal alweer. Het formule 1-avontuur had de autobouwer
36 miljoen euro gekost. Na verkoop van het autoraceteam, nam Muller zijn
oude plaats als bestuursvoorzitter weer in.
De topman onthulde
in maart vorig jaar op de autoshow van Genève zijn nieuwe supersportauto
de C8 Aileron. Dat zou volgens Muller de auto zijn die Spyker naar een
langverwachte winstgevendheid zou leiden.
Spyker Cars liet in
november weten te stoppen met de assemblage van sportwagens in Zeewolde.
De luxe bolides zouden voortaan in het Britse Coventry in elkaar worden
gezet. Volgens Muller zou de ingreep miljoenen euro's aan
kostenbesparingen opleveren.
Mede door de berichtgeving over de
financiële handel en wandel daalde de koers in de afgelopen jaren van
15,50 euro bij de introductie in 2004 tot een dieptepunt van 1,49 euro
in oktober vorig jaar. Toen Spyker zich meldde voor Saab steeg de koers
weer.
Spyker Cars wil de sportwagentak nu verkopen aan de
Russische investeerder Vladimir Antonov om zich volledig te richten op
Saab, de Zweedse autoproducent die Spyker vorig jaar kocht.
De koers van het aandeel Spyker steeg donderdag na de bekendmaking 8,2 procent op 5,70 euro.
Spyker ruilt sportwagen in voor Saab
De koers van het aandeel Spyker steeg donderdag na de bekendmaking 8,2 procent op 5,70 euro.