New Articles24 feb '11 11:48Aangepast op 24 feb '11 17:39

Spyker ruilt sportwagen in voor Saab

Auteur: Harmen Simon Teunis

De koers van het aandeel Spyker steeg donderdag na de bekendmaking 8,2 procent op 5,70 euro.

Zakenman Victor Muller, geschoold als advocaat, kocht in 1999 het roemruchte merk Spyker dat in 1926 failliet ging. Hij wilde exclusieve sportauto's bouwen naar een ontwerp van ingenieur Maarten de Bruin. Het bedrijf kreeg in 2004 een notering op de beurs in Amsterdam.
Een jaar later kregen Muller en De Bruin ruzie over de te volgen koers. De Bruin wilde zich uitsluitend bezighouden met sportauto's, terwijl Muller ook luxe terreinwagens wilde maken.
Het vertrek van de ontwerper leek Muller niet te deren. Met een door analisten als onemanshow omschreven dadendrang, greep de flamboyante zakenman elke mogelijkheid aan zijn bolides voor de dag te brengen. Onderdeel van de marketingstrategie was de aanwezigheid in Hollywood, 's werelds grootste toneel. Muller slaagde erin zijn auto's een rol te geven in films als Basic Instinct 2, Rogue en The Pink Panther. Ook zijn Spykers te zien in diverse computerspelletjes.
Maar het bedrijf uit Zeewolde kwam ook meermaals negatief in het nieuws. Het dieptepunt was het rampjaar 2007. Het bedrijf kampte met een aanhoudende stroom negatieve berichten over wanbetaling en een kwakkelende financiële positie. Als gevolg van de negatieve berichten trad Muller af als topman, maar bleef nog wel in dienst van het bedrijf.
Het voorgaande jaar nam Spyker het Midland F1-team over voor een bedrag van 106,6 miljoen dollar. Spyker werd financieel gesteund door een groep investeerders, onder wie internetondernemer Michiel Mol. Na amper een jaar actief te zijn geweest in het miljoenencircus van de formule 1 verkocht Spyker zijn verlieslatende renstal alweer. Het formule 1-avontuur had de autobouwer 36 miljoen euro gekost. Na verkoop van het autoraceteam, nam Muller zijn oude plaats als bestuursvoorzitter weer in.
De topman onthulde in maart vorig jaar op de autoshow van Genève zijn nieuwe supersportauto de C8 Aileron. Dat zou volgens Muller de auto zijn die Spyker naar een langverwachte winstgevendheid zou leiden.
Spyker Cars liet in november weten te stoppen met de assemblage van sportwagens in Zeewolde. De luxe bolides zouden voortaan in het Britse Coventry in elkaar worden gezet. Volgens Muller zou de ingreep miljoenen euro's aan kostenbesparingen opleveren.
Mede door de berichtgeving over de financiële handel en wandel daalde de koers in de afgelopen jaren van 15,50 euro bij de introductie in 2004 tot een dieptepunt van 1,49 euro in oktober vorig jaar. Toen Spyker zich meldde voor Saab steeg de koers weer.
Spyker Cars wil de sportwagentak nu verkopen aan de Russische investeerder Vladimir Antonov om zich volledig te richten op Saab, de Zweedse autoproducent die Spyker vorig jaar kocht.
De koers van het aandeel Spyker steeg donderdag na de bekendmaking 8,2 procent op 5,70 euro.

Gerelateerde artikelen